lördag 21 april 2018

Hemsöborna


Titel: Hemsöborna
Författare: August Strindberg
Bokförlag: Bra Böcker
Format: Inbunden
Tryckt: 1997
Antal sidor: 248
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus

Hemsöborna av August Strindberg gavs ut 1887 och den här upplaga trycktes 1997. Jag fick denna av makens faster förra året och är väldigt glad för det eftersom jag tänkt läsa den hur länge som helst. Såg tv-serien som gick på tv någon gång när jag var ung.

Så här står det om handlingen:

"Hemsöborna är berättelsen om den finurlige Carlsson som erövrar madam Flods hjärta och nästan vinner gården, och en av August Strindbergs mest lästa böcker. Den är på en gång ett psykologiskt mästerstycke och en mirakulöst frisk skildring av livet i Stockholms skärgård. Men framför allt är den skriven med en berättarglädje som får prosan att dansa fram."

---

Nu när jag läste boken så dök minnen upp från tv-serien. Det gjorde att trots att boken är skriven med många gamla ord och på dialekt så blir den ändå relativt lätt att läsa. Strindberg hade ett lättsamt språk och berättelsen är väldigt underhållande. Kan väl inte säga att det är något djupare allvar i berättelsen utan man går mycket på ytan. Men jag gillar det på något sätt, trots att det inte är det bästa jag läst. Tycker helt klart att det finns bättre böcker av Strindberg.


Betyg: 3 / 5
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar