måndag 19 mars 2018

Rekviem: en hallucination


Titel: Rekviem: en hallucination
Författare: Antonio Tabucchi
Översättare: Hans Berggren
Bokförlag: Nilsson Förlag
Format: Danskt band
Utgiven: 2017
Antal sidor: 156
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus
Tack till Nilsson Förlag!

Är intresserad av att läsa böcker från lite nya länder, så när jag såg att Nilsson Förlag översätter böcker från hela världen och främst inte från engelska så blev jag nyfiken, Rekviem av Antonio Tabucchi är översatt från portugisiska. Hade inte hört något om författaren tidigare men tyckte att boken verkade intressant.

Så här står det om handlingen:

"Bokens berättare har stämt möte klockan tolv med en man kallad Gästen. De ska ses på en av Lissabons kajer. Men, då det visar sig vara klockan tolv på natten, inte på dagen som han trodde, har han plötslig ett antal timmar att fördriva. Under dagens lopp stöter han på en mängd olika män­niskor: en ung knarkare, en taxichaufför som inte känner till stadens gator, en kyrkogårds­vaktmästare, en dragspelare, den mystiska Isabel Allt som allt ett tjugotal personer, både verkliga och inbillade. Till slut träffar han Gästen som visar sig vara vålnaden av den berömde och sedan länge hädangångne författaren Fernando Pessoa."

---

Detta var verkligen lite speciell läsning. Berättelsen var intressant, rolig och synnerligen bisarr. Ibland vet jag inte om det som händer är verklighet , dröm eller om huvudpersonen rent av är död. Om vi tar det språkmässiga så är denna bok så otroligt fin. Språket är verkligen underbart. Kan absolut tänka mig att läsa mer av författaren i framtiden, för trots den lite märkliga handlingen så gillade jag boken på något sätt. Den kommer definitivt att få bo kvar i min bokhylla.


Betyg: 3,5 / 5


1 kommentar:

  1. tyckte om denna, massa fina drycker och lokal mat, nästan som kokbok...

    SvaraRadera