måndag 20 november 2017

Vindens namn, del 1


Titel: Vindens namn, del 1
Serie: Berättelsen om kungadråparen
Författare: Patrick Rothfuss
Översättare: Ylva Spångberg

Bokförlag: PONTO Pocket
Format: Pocket
Tryckt: 2014
Antal sidor: 391
Finns att köpa hos: Bokus

För länge sedan köpte jag de två första delarna av serien Berättelsen om kungadråparen av Patrick Rothfuss. De har sedan dess blivit stående i bokhyllan. Nu äntligen har jag läst Vindens namn, del 1 och hoppas kunna ta tag i del 2 snart.

Från baksidestexten:

"I Patrick Rothfuss enastående debut får vi lära känna den legendariske Kvothe - beryktad magiker, skicklig tjuv, mästerlig musiker och ökänd mördare. Men Vindens namn är så mycket mer - för berättelsen avslöjar sanningen bakom legenden.
   Kvothe berättar om sin lyckliga barndom i en kringresande artistgrupp som får ett abrupt slut den dagen de blev överfallna av de mytomspunna Chandrierna. Om sina hårda år som gatubarn i storstaden Tarbean, och om sin våghalsiga men framgångsrika kupp för att bli antagen till rikets främsta universitet och där få studera magi och söka den kunskap han behöver för att hämnas..."


---

När jag köpte Vindens namn och uppföljaren så hade jag hört att böckerna skulle vara superbra. Eftersom jag gillar fantasy så antog jag att jag skulle gilla dem. Det är två rejäla böcker, men i denna upplagan så är böckerna uppdelade i två, vilket gör det lite lättare.

När jag började läsa så hade jag förväntat mig att falla pladask för berättelsen eftersom den verkade så bra. Men döm om min förvåning när det tog drygt 100 sidor innan jag väl kom in i handlingen ordentligt. Det hela kändes så trögt i början. Men när väl Kvothe börjat sin livsberättelse vilken han berättar för den så kallade Krönikören, så var jag äntligen fast i berättelsen. Allt blev helt plötsligt helt magiskt. Kvothes berättelse är både rolig, tragisk och spännande. Blir så intresserad av den magi som finns, av miljöerna och framför allt Kvothe som person. Visst finns det även vissa karaktärer som är mindre sympatiska, men jag tycket ändå helheten var väldigt bra. Nu när jag väl är inne i storyn så skall det bli så spännande att läsa fortsättningen. Kan även tillägga att författarens språk är helt fantastiskt.


Betyg: 3,5 / 5

Läst i Hyllvärmarutmaning 2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar