tisdag 7 november 2017

Veckans topplista - Ryssland


Nu är det åter dags för veckans topplista hos Johannas Deckarhörna. Veckans tema är Ryssland. Vi skall lista fem böcker på detta tema och det kan antingen vara fakta, fiktion eller gamla klassiker. Här kommer min lilla lista vilken är en blandning.

1. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. En oerhört välkänd klassiker som handlar om den fattiga studenten och mördaren Raskolnikov.

2. Misstag i Moskva av Simone de Beauvoir. En lite fin och tunn bok som handlar om ett gift par som reser till Moskva för att hälsa på makens dotter. Där hamnar paret i en relationskris.

3. Tsarens kurir av Jules Verne. Denna bok läste jag när jag var ung. Den handlar om Mikael Stogoff som är kurir hos tsar Alexander II. Han får på tsarens uppdrag under annat namn bege sig till Irkutsk när tatarernas kung invaderar Ryssland.

4. Dirigenten från Sankt Petersburg av Camilla Grebe och Paul Leander-Engström. Detta är första boken i författarnas mycket intressanta och spännande Moskva noir-serie.

5. Männen i Kreml: inifrån Putins hov av Michail Zygar . En väldigt intressant bok som handlar om Vladimir Putin och männen runt honom och en stor inblick i Rysslands politik genom åren.

 
 

7 kommentarer:

  1. Tsarens kurir :) Både läst och sett och gillat :)

    SvaraRadera
  2. Två samma :-)
    Tsarens kurir läste jag också i ungdomen.

    SvaraRadera
  3. vilken bra lista, vill kolla om jag har Verne i min bokhylla.

    SvaraRadera
  4. Dirigenten från Sankt Petersburg är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Brott och straff och Dirigenten har jag läst. Tack för de övriga tipsen!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen, både Misstag i Moskva och Männen i Kreml blir jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera