tisdag 3 oktober 2017

Veckans topplista v. 40 - Finland 100 år


Med tanke på att Finland firar 100 år som självständig nation så är temat hos Johannas Deckarhörna:

Topp fem böcker med Finland som tema

1. Kolibri av Kati Hiekkapelto. Första boken i en deckarserie av denna finska författare och där handlingen utspelar sig i en finsk kuststad. Ritkigt spännande och den tar upp en del viktiga ämnen.

2. Volotinens första fru och annat gammalt av Aarto Paasilinna. En riktigt skruvad och rolig berättelse om en man som har ett starkt behov att samla på saker. Några prylar som han fått tag i är Lenins skinnmössa och Tarzans badbyxor.

3. Måste också nämna Tove Jansson och hennes bok Pappan och havet. I denna bok tar Muminpappan med sig familjen över det vilda havet till en ödslig ö. Alla berättelser om Mumin är otroligt fina att läsa.

4. Okänd soldat av Väinö Linna läste jag för många år sedan. Har även sett filmen. Denna berättelse utspelar sig under fortsättningskriget mellan 1941 - 1944 och handlar om en kulsprutepluton.

5. Sist men inte mint så nämner jag Edit Södergran. Har läst en del poesi av henne genom åren. Men nu är det länge sedan. Får nog ta och återstifta bekantskapen med hennes lyrik.

8 kommentarer:

  1. bra lista, skrattat mycket med Paasilinna.

    SvaraRadera
  2. Kolibri gillade jag. och Jansson, förstås och Edith Södergran. Linna har jag med i min topplista, men Paasilinna gillar jag inte

    SvaraRadera
  3. Södergran läser jag lite då och då.

    SvaraRadera
  4. Kolibri får jag nog se till att läsa snart, många verkar gilla den.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen! Visste inte att Edith Södergran hade finsk koppling

    SvaraRadera
  6. Det här var inte alls mitt ämne kände jag men tur man kan spana in alla andras listor!

    SvaraRadera
  7. Södergran skulle jag vilja läsa nåt av, måste rota i föräldrarnas bokhylla och se om det finns nåt där.

    SvaraRadera