söndag 14 maj 2017

En smakebit på söndag - Fiskarmännen


Kom på så här på söndagskvällen att jag skall delta i En smakebit på söndag. Detta brukar den norska bloggen Flukten fra virkeligheten hålla i varje söndag. Här skall vi dela med oss en smakbit ur boken vi för närvarande läser.
  
Jag läser för närvarande Fiskarmännen av Chigozie Obioma och smakbiten kommer från sidan 177:

"Mors utrymme i tillvarons rum krympte succesivt med dagarna som gick, Hon omgavs av vardagliga ord, enkla bildliga uttryck, bekanta sånger, som allesammans förvandlades till onda andar vars enda syfte var att utplåna hennes existens. Nkems välbekanta kropp, hennes långa armar och långa flätade hår - vilket alltsammans var något som mor i vanliga fall älskade - blev plötsligt motbjudande. Och en gång när Nkem försökte sätta sig i hennes knä, sa hon om henne att "den där försöker klättra upp i mitt knä", och skrämde iväg flickan. Far, som just då var helt inne i Guardians värld, blev förskräckt."


8 kommentarer:

  1. har läst den. tack för påminnelsen och smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Vilket land kommer den från?

    SvaraRadera
  3. Fiskarmännen tyckte jag om! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Den här är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten, det är ingen bok jag känner till

    SvaraRadera
  6. Detter er en bok jeg kunne tenke meg å lese, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, den boken känner jag inte till!

    SvaraRadera