lördag 29 april 2017

Helgfrågan v. 17


Nu så här på lördag kväll så tänker jag svara på Helgfrågan hos Mias bokhörna. Helgens fråga lyder så här:

Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?
Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.

Jag tror att förlagen vinner jättemycket på att skicka ut böcker till bokbloggare. Just på grund av att vi är vanliga läsare som skriver för vanliga läsare, så jag tror vi når ut till många som de vanliga litteraturrecensenter inte når. Dessutom finns många bokbloggare idag även på sociala medier såsom Facebook, Intstagram och Twitter där vi också tipsar om böckerna. Detta bidrar naturligtvis till att våra följare, både andra bokbloggare, vänner och bekanta får upp ögonen för böckerna vi tipsar om, vilket då leder till ökad bokförsäljning.

Om man skall nämna någon bok som kanske inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare så nämner jag Så nära barfota av Marie Hedegård. Detta är en debutroman som har fått fina recensioner hos flera bokbloggare. Tror att även fler debutromaner har fått mer genomslagskraft på grund av bokbloggare.



7 kommentarer:

  1. denna har jag inte läst,blev nyfiken.

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med dig.

    SvaraRadera
  3. Just debutanter, speciellt från små förlag, hoppas jag har mycket nytta av bokbloggare :)

    SvaraRadera
  4. Så nära barfota har jag missat. Titeln gillar jag. (Jag råkade ta bort din kommentar när jag skulle svara på den, men visst var det väl trevligt att upptäcka En väktares bekännelser genom bloggar?)

    SvaraRadera
  5. Det spelar förstås också roll att de etablerade kultursidorna/programmen (nästan) bara recenserar kändisar, ibland rent av med samma recensent i flera medier.

    SvaraRadera
  6. Så är det helt säkert, att vi bokbloggare synliggör på ett väldigt brett sätt i många olika plattformer. Så nära Barfota var helt ny för mig men som du säger är det just det som är så bra med bokbloggare, de mindre förlagen / enskilda författarna blir just mer synliga och jag kan då tex få tips om en bok jag nog annars hade missat.

    SvaraRadera