tisdag 7 mars 2017

Tematrio - Kvinnor


Eftersom det är kvinnovecka denna veckan så är det så klart kvinnor som står i fokus i Lyrans Noblessers tematrio. Vi skall således:

Berätta om tre bra texter som handlar om kvinnor. Klassiker, lyrik, faktaböcker, elaka mammor, vackra häxor osv. Välj själv! Eller blanda hej vilt!

1. Mitt först tips är boken Ängeln på Malmskillnadsgatan av Elsie Lindqvist. Boken handlar om Elsies egna liv med en dålig uppväxt, drogmissbruk mm. Och om hur hon från detta tillsammans med en grupp från St:a Clara kyrka i Stockholm kommer att hjälpa de prostituerade flickorna på Malmskillnadsgatan.

2. Min andra kvinna är Karin Björkegren Jones. Hon är en framgångsrik yrkeskvinna, journalist, författare och yogalärare. I boken Jag vill fan leva berättar hon om sin kamp mot inflammatorisk bröstcancer.

3. Min tredje kvinna blir Marianne Faithfull. Hon är brittisk sångerska och skådespelerska. Hon blev känd redan som 17-åring då hon skog igenom med låten As tears go by. Hon blev även känd för sitt förhållande med Rolling Stones sångare Mick Jagger. I boken Minnen, drömmar och reflektioner, berättar hon om sitt händelserika liv.


5 kommentarer:

  1. tre starka kvinnor, Marianne Faithfull lyssnade jag mycket på, fin röst!

    SvaraRadera
  2. Ängeln på Malmskillnadsgatan är den enda jag läst av de här tre

    SvaraRadera
  3. Ängeln på Malmskillnadsgatan är mycket bra, peppande med en kvinna som gått igenom så mycket och som ändå orkar vara där för andra i samma situation. Boken om Marianne Faithfull verkar intressant.

    SvaraRadera
  4. Inte läst någon av dessa. Tack för tips :)

    SvaraRadera
  5. Tre nya titlar för mig! Tack för tipsen!

    SvaraRadera