söndag 5 mars 2017

Livets & dödens villkor


Titel: Livets & dödens villkor
Författare: Belinda Bauer
Översättare: Leif Janzon
Bokförlag: Modernista
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 317
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Nu har jag äntligen läst Livets & dödens villkor av Belinda Bauer. Fick den som en överraskningsbok från Modernista för jättelänge sedan och sedan har den bara blivit stående i min bokhylla. 

Så här står det om boken:

"»Ring till din mamma.«
»Vad ska jag säga?«
»Säg adjö.«

Det är så det börjar.
Unga kvinnor terroriseras i trakten kring kustorten Limeburn i sydvästra England. Tioåriga Ruby Trick följer med sin arbetslöse far, John, på nattliga bilfärder för att beskydda dem och jaga vad som snart visar sig vara en mördare. Samtidigt tycks havet anstränga sig till det yttersta för att sluka den lilla byn, som från andra hållet hotas av den vilt växande skogen."


Detta är fjärde boken av Bauer som jag läst och jag gillar verkligen hennes språk. Hennes böcker är spännande, mörka och det är ganska långsamt tempo. Gillar hur Bauer gestaltar karaktärerna. Man får verkligen krypa dem in på bara skinnet. i denna bok kommer inte själva mordhistorian i första hand utan fokus läggs på karaktärernas liv och beskrivningar av den dystra lite mörka miljön. Ja det här är riktigt bra. Kan väl säga att jag fortfarande tycker att Bauers första bok Mörk jord har varit hennes bästa. Men tycker trots allt att denna är tillräckligt bra för att jag skall fortsätta läsa böcker av författaren.


Betyg: 3,5 / 5

Läst i Hyllvärmarutmaning 2017


4 kommentarer:

  1. Den tyckte jag var riktigt bra.

    SvaraRadera
  2. Den här köpte jag faktiskt på bokrean, det var den enda av hennes böcker som saknades i hyllan :)

    SvaraRadera
  3. Den här köpte jag på rean förra året och har tänkt att jag ska läsa snart. Fast jag blev lite avskräckt av Skuggsida och hoppas att denna är bättre.

    SvaraRadera