fredag 30 december 2016

En sån som du


Titel: En sån som du
Författare: Gillian Flynn
Översättare: Molle Kanmert Sjölander4
Bokförlag: Albert Bonniers
Format: Danskt band
Tryckt: 2015
Antal sidor: 61
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

En sån som du, är en skräcknovell som är skriven av Gillian Flynn. Flynn är en av mina nya favoriter inom spänningsgenren. 

Handling: Kvinnliga kunder som kliver in genom dörren till tarotstudion Anden i handen möts av sierskor, kristallkulor och kortlekar. Manliga kunder fortsätter vidare till det potpurridoftande bakre rummet, där studions parallella verksamhet pågår, med en kompletterande stab av olagliga soft-core-prostituerade. Efter att ha drabbats av en förslitningsskada i handen får en av kvinnorna i det bakre rummet – en driftig boknörd med en förkärlek för skräckromaner – hoppa in som medium. Men det som ser ut att bli ett välkommet avbrott tar en oväntad och olycksbådande vändning när en av de välbärgade förortsfruarna som bokat tid berättar en otäck historia som inte tycks vara inbillning.

Hade ganska höga förväntningar på denna novell, eftersom jag gillat allt annat som Flynn skrivit. Blev dock aningen besviken. Tyckte att storyn började bra, spänningen stegrades men sedan föll den platt och blev lite rörig på slutet, vilket var synd. Storyn hade absolut förutsättningar att ha kunnat bli bra.


Betyg: 3,5 / 5

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att den var ganska dålig.

    SvaraRadera
  2. Köpte boken på second hand igår. Jag är väldigt förtjust i Flynn, men då vet jag att jag kanske ska skruva ner förväntningarna lite.

    SvaraRadera