onsdag 30 november 2016

En officer och spion


Titel: En officer och spion
Författare: Robert Harris
Översättare: Svante Skoglund
Bokförlag: Bookmark
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 494 
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack Bookmark Förlag för boken!

En officer och spion av Robert Harris är en roman som bygger på en verklig händelse som inträffade i Frankrike mellan åren 1894 - 1906. Det är den så kallade Dreyfusaffären. Detta handlar om hur Alfred Dreyfus, en kapten i franska armén, mot sitt nekande blir dömd för att ha sålt militära hemligheten till tyskarna.

Denna händelse har kommit att bli en av de mest omtalade och största politiska rättsskandalerna genom tiderna. Alla uppgifter som kom fram angående domen mot Dreyfus tystades ner och mörklades och de som kämpade för Dreyfus sak, då speciellt Picquart, svärtades ner.

Jag tycker att Harris lyckats göra om denna drygt 100 år gamla rättsskandal till en oerhört fängslande och spännande roman. Jag hade läst om Dreyfusaffären tidigare, så jag visste i grunden vad det hela handlade om. Måste verkligen säga att denna roman gav en större förståelse för hur illa det egentligen var. Boken var välskriven och allt kändes väldigt trovärdigt. Sedan att man inte riktigt vet vad är påhittat i storyn är en annan sak. 

Det var oerhört många karaktärer i denna berättelse, men det blev aldrig så att man blandade ihop dem. Det enda svåra var att uttala deras namn 😄.

Hela den här historian är tankeväckande och upprörande. Jag funderade över hur vissa personer kunde stå ut med sig själva efter att ha serverat lögner som ledde till mänskligt lidande. Samtidigt så beundrade jag dem som vågade stå upp mot överheten, trots att det skadade dem själva. Kan inte säga annat än att detta var en otroligt läsvärd bok och för dem som gillar historiska romaner så är detta säkert en perfekt bok.

Baksidestext: Paris 1895. Alfred Dreyfus, en ung judisk arméofficer, har mot sitt nekande dömts för landsförräderi. Under en officiell ceremoni vanäras och skymfas han inför en stor folkmassa. Bland vittnena till förödmjukelsen återfinns den franska arméns framtidslöfte Georges Picquart.

Inte långt efter att Dreyfus deporterats till sitt ödsligt belägna fängelse på Djävulsön, upptäcker Picquart information som pekar på att ett justitiemord begåtts. Medan Picquart kämpar för att avslöja sanningen tvingas han omvärdera synen på sitt hemland, sina officerskamrater - och sig själv.


Betyg: 4+ / 5

Läst i En världsomsegling på 366 dagar

3 kommentarer:

  1. När jag läser böcker som den här så önskar jag alltid att historia i skolan kunde serveras på det här sättet. Jag hade sällsamt tråkiga lärare i historia och jag avskydde hela ämnet, men när det berättas som i den här boken så är det jätteintressant.

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än hålla med.

    SvaraRadera
  3. Detta låter som en riktigt intressant bok som jag helt missat så tack för tipset. Den ska jag kolla efter på biblioteket imorgon =)

    SvaraRadera