lördag 19 november 2016

Bästautmaningen - Svensk klassiker


Eftersom jag kom hem sent igår efter shoppingtur till Gekås, Ullared och dagen idag varit fullspäckad så kommer mitt bidrag till bästautmaningen först nu. Det är Lyrans Noblesser som håller i denna utmaning. Denna veckan skall vi:

Berätta om den bästa klassiska romanen skriven av en nu död, svensk man. Boken får gärna ha manstema, men det är inget krav.

Då väljer jag faktiskt att lyfta fram Mina drömmars stad och även resten av Stads-serien av Per Anders Fogelström. En helt fantastisk bok och serie som skildrar en släkt under ca 100 år och ett Stockholm som genomgår en enorm förvandling. Älskar verkligen dessa böcker.


13 kommentarer:

  1. Jag har helt missat Fogelström böcker.

    SvaraRadera
  2. Hade den här som bubblare (för jag verkar inte helt kunna följa reglerna...) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg dina bubblare. Det var väl trevligt :)

      Radera
  3. Älskar skildringen av kärleken mellan Henning och Lotten.

    SvaraRadera
  4. Älskar skildringen av kärleken mellan Henning och Lotten.

    SvaraRadera
  5. En bokserie man naturligtvis borde läsa. Historiskt intresserad, men intresset för Stockholm dock ganska svalt, troligen det som hindrar. Säkert ett utmärkt val för temat! :)

    SvaraRadera
  6. Den här var mitt givna svar också!

    SvaraRadera
  7. Har för mig att jag läst första delen för väldigt länge sedan och vill nu i vuxen ålder läsa hela serien.

    SvaraRadera
  8. Jag har bara läst de två första i serien men ska absolut fortsätta!

    SvaraRadera
  9. Jag valde en annan av Fogelström, ifrån Barn-serien. Böckerna som utspelar sig innan Stad-serien. Snart så kommer jag nog fram till Stad-serien med =)

    SvaraRadera