tisdag 25 oktober 2016

Mambo i Chinatown


Titel: Mambo i Chinatown
Författare: Jean Kwok
Översättare: Lisa Fyfe
Bokförlag: Bazar
Format: Inbunden
Tryckt: 2016
Antal sidor: 388
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Bazar Förlag för boken!

Mambo i Chinatown av kinesisk/amerikanska författarinnan Jean Kwok, har jag verkligen längtat efter att läsa och nu är det gjort.

Jag har ju hört att många gillar boken och jag hade förstått att boken handlade om dans så jag var verkligen taggade när jag startade att läsa denna. Och hur var den då....jo jättemysig, lättläst och hjärtvärmande. Känslorna går upp och ner under bokens gång. En enorm glädje när det handlar om dansen. Det riktigt spritter i benen på en gammal dansare som mig(inte 10-dans utan bugg och dubbel-bugg). Och så klart lite sorg när det gäller vissa saker i huvudkaraktären Charlies familjesituation. Skall inte sticka under stol med att en tår föll vid några tillfällen. 

Måste säga att jag är väldigt imponerad av hur dansscenerna är skildrade. Det känns som jag kan se det framför mig. Inte konstigt kanske med tanke på att författarinnan dansat professionellt. Språket flyter på oerhört bra och berättelsen tog tag i mig väldigt fort, så jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Intressant att ta del av alla konstiga kinesiska traditioner och österländsk läkekonst. Huvudkaraktären Charlie fastnade jag för direkt. Hon är en klumpig osäker tjej i bokens början men hon växer oerhört under resans gång. Den här boken har väldigt hög mysfaktor måste jag säga och jag kan absolut rekommendera den till alla och envar.

Baksidestext: Tjugotvååriga Charlie Wong växte upp i New Yorks Chinatown som den äldsta dottern till en ballerina från Peking och en nudelmakare. Trots att hon fötts i USA har hon levt hela sitt liv enbart i dessa kvarter. Nu i vuxen ålder lever hon i samma lilla lägenhet med sin änkling till far och sin elvaåriga syster, och vantrivs med sitt jobb som diskare.

Men när hon får jobb som receptionist på en dansstudio får hon tillträde till en värld hon hittills knappt förstått existerar, och allt hon en gång tagit för givet ställs på ända. Gradvis börjar den blyga och klumpiga Charlies naturliga talanger blomma ut. Med dem förändras hennes perspektiv, förväntningar och självkänsla - något hon med stor smärta måste dölja för sin far som är mycket misstänksam mot allt västerländskt. Men i takt med att Charlie blommar ut blir hennes syster allt sjukare. När pappan insisterar på att, utan framsteg, behandla sin sjuka dotter enligt österländska läror tvingas Charlie förlika sina två jag och sina två världar - öst och väst, gammal värld och ny - för att rädda sin lillasyster utan att offra sin nyfunna självsäkerhet och identitet.


Betyg: 4 / 5

4 kommentarer:

  1. Får nog ta och läsa denna i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. Den här har jag fortfarande oläst!! Fy på mig!!

    SvaraRadera
  3. En riktigt mysig bok. Jag hoppas de gör film på den :)

    SvaraRadera
  4. Ja, visst har den hög mysfaktor :) En bok som gjorde mig alldeles varm.

    SvaraRadera