torsdag 27 oktober 2016

Livet efter dig


Titel: Livet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Översättare: Emö Malmberg
Bokförlag: Printz Publishing
Format: Pocket
Tryckt: 2012
Antal sidor: 397
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Åh jösses. Varför har jag väntat så länge på att läsa Livet efter dig av Jojo Moyes. Har ju hört så många fantastiska ord om denna bok, men kunde inte för mitt liv ana att den skulle gripa tag som den gjorde.

Boken handlar om 26-åriga Louisa Clark som efter att ha blivit arbetslös, börjar arbeta som personlig assisten åt den totalförlamade 35-åriga  Will Traynor. Louisa är en lite osäker, men samtidigt humoristisk och färgsprakande personlighet. Will å sin sida var en levnadsglad, äventyrlig och drivande affärsman innan han totalförlamad hamnade i rullstol efter en olycka i trafiken. Det här arbetet blir en otroligt tuff och känslosam utmaning för Louisa. Hon växer oerhört under resans gång.

Fastnade direkt för denna fullständigt fantastiska bok och läste ut den på mindre än två dagar. Handlingen var rolig, sorglig, känslosam och oerhört tankeväckande. Det är ju verkligen ett otroligt tungt ämne boken tar upp. Känslan av att vara totalt beroende av andra människor och vetskapen om man man aldrig kommer att bli bättre. Sen är det ju ämnet om aktiv dödshjälp som både skrämmer och rör upp känslor. Kan säga att jag skrattade och grät mig igenom boken. Tycker att författaren är suverän på att beskriva situationer, känslor mm och dialogerna är ofta rappa och trevliga. Ja för mig var detta absolut den perfekta läsningen. Författaren har verkligen lyckats när boken berör som denna gjorde.

Baksidestext:  Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott hela sitt liv.
   Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.
   När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon skall hantera den dystre, oförskämde man som hon anställs för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han skall få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
   Inget av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.


Betyg: 5 / 5

Läst i Hyllvärmarutmaningen 2016
 

6 kommentarer:

  1. Måste verkligen se till att ge Moyes en chans låter det som :)

    SvaraRadera
  2. Den boken tyckte jag också väldigt mycket om.

    SvaraRadera
  3. Den har jag läst och tyckte den var OK.

    SvaraRadera
  4. Ännu inte läst, men så många verkar gilla den. Moyes böcker får jag nog ta tag i snart. ;)

    SvaraRadera
  5. Denna älskade jag när jag läste den för några år sedan!

    SvaraRadera
  6. Jag har en oläst Moyes, men det är inte denna. Det kanske är synd.

    SvaraRadera