tisdag 9 augusti 2016

Jag är Zlatan, lättläst


Titel: Jag är Zlatan
Författare: Zlatan Ibrahimović, David Lagercrantz
Återberättare: Mats Wänblad
Bokförlag:  LL-Förlaget
Format: Häftad
Tryckt: 2012
Antal sidor: 240
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Jag är Zlatan är skriven av David Lagercrantz och fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimović själv. Denna bok, som jag vann för flera år sedan, har blivit omarbetad i en lättläst variant att även personer som tycker att läsning är lite jobbigt skall kunna läsa den. 

Boken är skriven med korta meningar och i korta stycken så den går otroligt snabbt att ta sig igenom.

Jag har väl inte största fotbollsintresset, men eftersom jag ändå hade boken i hyllan så tänkte jag att jag lika väl kunde läsa den. Måste säga att boken var otroligt intressant. Den berättar om Zlatans uppväxt i en stökig familj i Rosengård i Malmö. Man får följa honom från när han kickade boll och hittade på dumheter med polarna, till att bli en av världens bästa och mest välbetalda fotbollsspelare. 

Det märks att Lagercrantz varit noga med att skriva boken så man får fram Zlatans språk och man känner hans stökiga och lite aggressiva attityd. Riktigt bra gjort. Efter att ha läst berättelsen så förstår jag varför boken blivit så otroligt populär. Gillade den riktigt mycket och tycker dessutom att det är så bra att man gör dessa lättlästa varianter av böcker så de når ut till en större läsekrets.

Baksidestext: Jag var en liten kille. Jag hade en stor näsa och läspade. I skolan kunde jag inte sitta stilla. Jag rusade runt hela tiden. Inget ont kunde hända mig om jag sprang tillräckligt fort.

Zlatan Ibrahimović uppväxt i Rosengård var tuff. Han stal cyklar och bråkade med familjen och lagkamraterna. Men tricksen från förorten tog han med sig till fotbollsplanen när han blev proffs i bland annat Milan och Barcelona.

Med sina egna ord berättar Zlatan om kampen och kickarna, om livet som en av världens bästa fotbollsspelare.

Betyg: 4 / 5

Läst i #summerread16, Hyllvärmarutmaning 2016 och önskad sommarläsning 2016


1 kommentar:

  1. Jag är en av dem som ännu inte läst den. Vi får se om det blir av någon gång. :)

    SvaraRadera