onsdag 1 juni 2016

Tematrio - Paris


I Tematrion hos Lyrans Noblesser är det tema Paris denna veckan. Hon  ber oss att:

Berätta om tre böcker som utspelar sig i Paris!

Kan konstatera att jag inte kommer ihåg speciellt många böcker som utspelar sig i Paris. Men hittade efter lite letande tre stycken. 

1. Den röda adressboken av Sofia Lundberg utspelar sig delvis i Paris. Doris, den gamla och mycket ensamma kvinnan som är bokens huvudkaraktär tillbringade sina unga år i Paris där hon umgick med det fina folket och arbetade som modell. En otroligt fin bok som man blir berörd av.

2. Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins utspelar sig också i Paris. Boken handlar om Anna, som skall gå sitt sista år i skola. Hon bor i Atlanta. Hennes pappa bestämmer plötsligt att hon skall gå sitt sista år på en skola i Paris. En otroligt mysig berättelse om tonåringar, upplevelser, vänskap och kärlek.

3. Till sist hittade jag Colombes granne av Tatiana de Rosnay. Boken handlar om Colombe, som tillsammans med man och två barn flyttar in i en eftertraktad lägenhet i Paris. Hon arbetar som spökskrivare på ett bokförlag. De hinner inte bo länge i lägenheten innan hon börjar trakasseras av en granne varje gång maken är bortrest. Ruggigt spännande!


5 kommentarer:

  1. Colombes granne låter intressant

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av Tatiana de Rosnay, men jag har sett Sarahs nyckel som film och det känns inte riktigt som att jag vill läsa den, men Colombes granne låter intressant.

    SvaraRadera
  3. Den röda adressboken skulle jag vilja läsa :) Jag funderade på att ta med Perkins bok i min egen trio, men eftersom jag redan hade skrivit om den denna vecka fick det bli något annat. Tatiana de Rosnay fick vara med i min trio också, fast med en annan bok.

    SvaraRadera
  4. Colombes granne - vilket bra val. Den gillade jag jättemycket när jag lsäte men har glömt bort. Tackar för påminnelsen!

    SvaraRadera