tisdag 10 maj 2016

Veckans utmaing hos Kulturkollo: Din absoluta schlagerfavorit


Eftersom finalen i Eurovision Song Contest går av stapeln på lördag så är det schlagertema hos Kulturkollo. Det tänker jag hänga på.

Har troget kikat på Melodifestivalen och Eurovision varje år ända sedan barnsben och har fått många favoriter genom åren. Att välja några att presentera var jättesvårt, men till slut valde jag två som jag känner lite extra för.

Först har vi 1997 års Eurovision-vinnare Katrina & The Waves med Love shine a light.


Min andra schlagerfavorit är tvåan från 2014 års Eurovision, The Common Linnets med Calm after the storm


Så till frågorna.

1. Vilken schlagerlåt är din favorit om du tänker tillbaka genom åren?

Svår fråga, men förutom låtarna ovan, så om jag måste välja någon absolut favorit så blir det trot eller ej, Fångad av en stormvind med Carola. Den är så glädjefylld.



2. Förutom Sverige, har du någon förhandsfavorit på lördag?

Ingen koll alls på alla andra låtar. Har inte haft tid eller ork att lyssna. Men jag kommer inte att missa finalen på lördag.

7 kommentarer:

  1. Melodifestivalen är inte riktigt min grej!

    SvaraRadera
  2. Katrina and the Waves hade en trevlig låt som jag inte hade hört tidigare :) Fångad av en stormvind fick jag sjunga mycket som barn i kören.

    SvaraRadera
  3. Calm after the storm gillade jag det året, det kan hända att det var min favorit, men det är ju så förtvivlat många låtar varje år att det är svårt att komma ihåg :)

    SvaraRadera
  4. Alltså, Fångad av en stormvind måste vara något av det mest energifyllda som någonsin deltagit i Eurovision. Och det säger ju en del. Jag är inget jättestort Carola-fan, men måste erkänna att hon är ett proffs utan dess like som lyckades sjunga den där låten i finalen trots alla tekniska problem dessutom.

    SvaraRadera
  5. Katarina and the waves var bra tycker jag

    SvaraRadera
  6. Jag undrar om jag såg Eurovisionen 2014? Jag vet jag hört Calm after the storm, men att den hörde hemma i Eurovisionen?

    SvaraRadera
  7. Calm after the storm gillade jag då! Men trots att det bara är två år sedan hade jag glömt...

    SvaraRadera