tisdag 17 maj 2016

Tematrio - Noveller


Denna veckans tema hos Lyrans Noblesser är noveller och uppgiften lyder:

Berätta om tre bra noveller / novellsamlingar!

Läste lite noveller när jag var yngre, men har faktiskt inte hittat tillbaka till novellläsandet förrän för några år sedan. Det är faktiskt ett ganska trevligt format måste jag säga. Nedan ser ni tre förslag på noveller/novellsamlingar som jag tycker om.

1. På stort Alvar: berättelser från Öland skriven av Johan Theorin, är en jättetrevlig novellsamling med skrönor, mordgåtor, historier med övernaturlig karaktär som alla utspelar sig på Öland eller däromkring. 

2. För mycket lycka av Alice Munro. En samling noveller om olika livsöden. Många berättelser är skrivna ur någon kvinnas synvinkel, och de utspelar sig ofta i mindre städer eller samhällen, utom novellen som heter just För mycket lycka, den utspelar sig i Europa och handlar om en kvinnlig matematiker under 1800-talet.

3. Huset Ushers undergång  är en lite lagom kuslig skräckhistoria av skräckens mästare
Edgar Allan Poe. Denna är från Novellix och omslaget är som de många små novellerna därifrån supersnyggt.


10 kommentarer:

  1. Johan Theorins novellsamling låter intressant. :)

    SvaraRadera
  2. Munroe ska jag läsa ganska snart har jag tänkt (fast det har jag å andra sidan tänkt sedan hon fick nobelpriset).

    SvaraRadera
  3. Theorin och Poe har jag läst. Gillar allt av Theorin. Munroe står och väntar i bokhyllan. ;)

    SvaraRadera
  4. bra val! Munro har jag i alla fall läst och annat av Theorin

    SvaraRadera
  5. Huset Ushers undergång är den enda av dessa som jag har läst. Men jag har läst en del annat av Munro.

    SvaraRadera
  6. Just det ja, den novellsamlingen av Theorin hade jag glömt bort att jag ville ha :)

    SvaraRadera
  7. Håller helt med om Munro, men Huset Ushers undergång är jag inte så förtjust i. Men det är verkligen ett snyggt omslag!

    SvaraRadera
  8. Bra tips, har enbart läst Huset Usher :)

    SvaraRadera