tisdag 3 maj 2016

Tematrio - Läströtthet


Lyrans Noblesser har som vanligt tematrio på sin blogg. Denna veckan skall vi:

Berätta om tre bra böcker/aktiviteter att ägna sig åt vid ett akut fall av läströtthet!

Om jag tappar läslusten brukar jag inte försöka bota den med att läsa något annat än jag brukar, utan då ägnar jag mig åt helt andra saker. Här är några exempel:

1. Om läslusten försvinner finns det ju massor med bra tv-serier eller filmer som man kan kika på. I tv-serieväg kikar vi på allt tänkbart, men för närvarande har vi två gamla serier på gång och det är deckarserien Starsky & Hutch vilken är från senare delen av 1970-talet. Sedan är vi även igång med den otroligt roliga serien M*A*S*H, som handlar om ett militärsjukhus under Koreakriget.


2. Man kan ju även ägna sig åt något kreativt om läslusten inte infinner sig. För min del brukar det i så fall bli lite stickning eller virkning, eller så den senaste hobbyn som jag hittat och det är att måla i någon av de många fina målarböckerna som finns på marknaden nuförtiden.

3. Sedan kan man ju ägna sig åt spel om man inte orkar läsa. För min del brukar det i så fall bli att jag spelar World of Warcraft. Spelade det spelet en hel del förut, men nu blir det mest när det kommer något nytt. Annars finns det ju massor med småspel på Facebook som man kan ägna en stund åt.


8 kommentarer:

  1. Åh.. Starsky & Hutch... och M*A*S*H... vill se igen! Det var verkligen många bra TV-serier i slutet av 70- o början av 80-talet. Nostalgi. :)

    SvaraRadera
  2. Mycket bra tips och råd! :)

    SvaraRadera
  3. TV-serier funkar alltid här men risken är att jag blir så fast i någon att jag helt glömmer att läsa, haha!

    SvaraRadera
  4. Tv-serier funkar alltid. Datorspel är också bra. Har varit sugen på World of Warcraft men avstått pga för lite tid.

    SvaraRadera
  5. Låter vettigt att inte tvinga sig att läsa när man har tappat läslusten. Det blir ju inte roligare att lära för att man inte är inspirerad liksom! Bra tips på annat att göra när inte läsningen lockar! :)

    SvaraRadera
  6. M*A*S*H = <3 :)
    Bra tips! Spel och målning är aldrig fel :)

    SvaraRadera