tisdag 10 maj 2016

Tematrio - Fest


En ny vecka, och hos Lyrans Noblesser är det som vanligt tematrio.Eftersom hon vill fira sin mammas födelsedag trots att hon inte längre kan det, så väljer hon att ha fest som tema denna veckan. Frågan lyder:

Berätta om tre böcker där man firar något; en födelsedag, en speciell händelse eller högtid eller något annat.

1. En drottnings löfte av C.W. Gortner. En bok som handlar om Isabella av Kastilien. I denna bok är det bl.a. kröningsfest, dopfest och bröllopsfest...kungligt och rejält.

2. I En shopaholic säger ja av Sophie Kinsella skall den shoppingtokiga Rebecca Bloomwood gifta sig och det blir bröllopsplanering och bröllopsfest i massor i denna bok.

3. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson börjar med att Allan Karlssons 100-årskalas skall firas med pompa och ståt. Till och med tidningen finns på plats. Vad gör Allan då... jo han rymmer från ålderdomshemmet. Detta är upptakten till en helt galen berättelse.


6 kommentarer:

  1. Lena, tack för kommentaren på min blogg. Nu smyger jag in här och spanar på vad DU har att tipsa om i festväg - och inser att jag inte läst en enda av dina böcker. Shopping avskyr jag (bara tanken på att spendera en helg inne i ett köpcentrum ger mig rysningar!) men historiska berättelser gillar jag desto mer så boken om Isabella kan vara något.

    SvaraRadera
  2. Tänk att hundraåringen kom upp på så många bloggar

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dem men en Drottnings löfte verkar intressant :)

    SvaraRadera
  4. Din trio påminner mig om att jag kanske skulle ta och läsa fler av Shopaholic-böckerna :) Har ju bara läst de första två.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst något av Kinsella, men jag har funderingar på det. Men kanske då något annat än hennes shopaholic-böcker. Shopping gillar jag inte :)

    SvaraRadera