onsdag 18 maj 2016

Galveston


Titel: Galveston
Författare: Nic Pizzolatto
Översättare: Niklas Lindblad
Bokförlag: Kalla Kulor
Format: Inbunden
Tryckt: 2015
Antal sidor: 245
Finns att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Kalla Kulor Förlag för denna bok!

Galveston fick jag hem i höstas från Kalla Kulor Förlag och det är Tru Detective- författaren Nic Pizzolatto som skrivit sin första roman,

Detta är en ganska hårdkokt story som handlar om Roy Cady, som när boken börjar får besked att han har cancer i lungorna. Roy jobbar för en lånehaj och under ett uppdrag så hamnar han i rejält trubbel, träffar i detta kaos den unga prostituerade tjejen Rocky och detta är upptakten till en flykt utmed de amerikanska vägarna.

Storyn är mörk, hård och här finns inslag av kvinnoförakt och andra ämnen som är jobbiga. Jag tyckte att storyn kändes aningen långsam och jag hade svårt att komma in i den. Störde mig på Roys sätt, då speciellt hur han såg på den unga tjejen som han tog med sig på sin flykt. Kan inte påstå att jag kände mig jätteengagerad i karaktärerna. Miljöbeskrivningarna kändes verkligen väldigt mycket Amerika vilket var positivt. Kan väl säga att fast jag hade lite problem från början så tyckte jag ändå att storyn hämtade upp sig på sluttampen, så det blev ändå en okej läsupplevelse.

Baksidestext: Samma dag som Roy Cady får ett illavarslande cancerbesked av sin läkare, inser han att hans boss - en brutal lånehaj och barägare - vill se honom död. Någonting som påstås vara ett rutinuppdrag är i själva verket en dödsfälla för Roy, men när röken lagt sig är det han som lever och hans tilltänkta mördare som ligger kvar. På platsen, och i högsta grad vid liv, finns också Rocky, en ung kvinna med ett trasigt förflutet. Efter att han hämtat upp Rockys lillasyster flyr trion från New Orleans till Galveston, Texas, i ett fåfängt försök att undkomma sina fiender.


Betyg: 3+ / 5

1 kommentar:

  1. Finns att köpa på bokbörsen, så klart. Billigast!

    SvaraRadera