fredag 6 maj 2016

Bokbloggsjerka 6 - 9 maj


Ja idag har vi en helt underbart solig fredag, men för den sakens skull tänker jag inte hoppa över bokbloggsjerkan hos Annika, Hon skriver så här:

Jag brukar sällan reagera på bokomslag men det här är något av det fulaste jag sett. Hur tänkte förlaget egentligen?


...och så här lyder veckans fråga:

Kan du berätta om en bok som har ett riktigt fint/fult omslag? Eller varför inte en av varje?

Oj det finns massor med bokomslag som jag tycker är fina och även en stor mängd som jag tycker är bedrövligt fula. Jag valde här en av varje, båda är böcker som fortfarande står bland mina olästa böcker.

Det fina omslaget är till boken Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Har inte läst denna ännu, men tror säkert att boken är läsvärd. Läste hans Flyga drake och den var ju otroligt fin.


Det fula omslaget är till boken Ett hjärtslitande verka av förbluffande genialitet av Dave Eggers. I detta fallet tror jag faktiskt att det är på grund av det tråkiga omslaget som jag fortfarande inte läst boken. Den ser inte alls lockande ut.


18 kommentarer:

  1. Jösses det var verkligen fult Dave Eggers omslag.

    SvaraRadera
  2. Det där Dave Eggers-omslaget var definitivt inte guds vackraste barn. Avskräcker ju snarare än lockar.

    SvaraRadera
  3. Flyga drake har jag också läst och jag älskade verkligen den! Har tänkt läsa mer av honom, men det har inte blivit av än :)

    SvaraRadera
  4. Fint, lite tråkigt - men jag avstår inte från att läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara hålla med dig. Och bergen svarade är vacker och den andra kändes väldigt grå och trist.

    SvaraRadera
  6. Gillar också omslaget till Och bergen svarade som är en bok jag vill läsa. :)

    SvaraRadera
  7. Haha nej Eggers omslag var verkligen inte bra.

    SvaraRadera
  8. Och bergen svarade hade jag också som exempel :-)

    SvaraRadera
  9. nej, en undrar ofta hur förlagen tänker. Och bergen svarade är vackert, men jag tycker inte att Eggers är direkt avskräckande heller

    SvaraRadera
  10. Jag är inte så fixerad vid omslag ändå lockar en del en och andra gör att man inte ens plockar upp den.

    SvaraRadera
  11. Usch så tråkig Eggers bokomslag är.

    SvaraRadera
  12. men gud så olockande den boken var.. Hosseini har både fina och bra böcker :) dock blev jag lite besviken på den där, men älskade hans två andra.

    SvaraRadera
  13. Jag håller med om båda dina exempel.

    SvaraRadera
  14. Tycker nog inte om något av omslagen, tyvärr ... Smaken är olika! :)

    SvaraRadera
  15. Jag är ju väldigt svag för lila så jag gillar också omslaget till Och bergen svarade :)

    SvaraRadera
  16. Ett gräsligt omslag det där med den gamla datorn. Säger just ingenting.

    SvaraRadera
  17. Åh, jag kan verkligen hålla med, i båda fallen! :)

    SvaraRadera
  18. Ett hjärtslitande verka av förbluffande genialitet hade verkligen ett mycket oinspirerande omslag. Förstår att du inte har läst den. Tycker synd om författaren som fick ett sånt omslag... Såvida det inte var ett eget val :P

    SvaraRadera