fredag 27 maj 2016

Bokbloggsjerka 27 - 30 maj


Fredag och bokbloggsjerka hos Annika

Eftersom Annika skall åka till Göteborg och lyssna på Håkan Hellström nästa helg så lyder veckans fråga så här:

Temat för veckans fråga är med andra ordmusik i kombination med böcker. Har en av dina favoritartister utkommit med en bok som du tycker att vi ska läsa? (För mitt vidkommande är jag ruskigt nyfiken på boken om Paul Stanley från Kiss). Kan du ge exempel på en bok som har en stark koppling till din favoritgenre? Envisas en av dina favoritförfattare med att ”spela” musik i böckerna som du absolut inte gillar? Eller….?

Jag gillar ju egentligen många olika sorters musik allt från hårdrock till klassiskt. Men visst finns det vissa artister eller musikgenrer som jag lyssnat lite extra mycket på genom åren.

En av mina absoluta favoriter är The Rolling Stones. Jag började lyssna på dem när jag var runt 12 - 13 år ungefär när 1970-talet började. De har följt mig sedan dess. Läste härom året Mick Jagger: en biografi av Phil Norman. Det var så otroligt kul att läsa ordentligt om min stora idols liv och leverne. Har även köpt hem Livet av Keith Richards som också skall bli spännande att läsa. En bok som har koppling till Stones-världen är Minnen, drömmar och reflektioner en biografi av Mick Jaggers gamla flamma Marianne Faithful. Den var också oerhört intressant.


Så till Hårdrock. Det är en musikgenre som jag lyssnat mycket på ända sedan jag var ung. En av de roligaste och mest galna biografi jag läst här är Jag är Ozzy av Ozzy Osbourne & Chris Ayres. Ozzy är ju sångaren från Black Sabbath och även senare soloartist. Jag har två böcker till i bokhyllan som handlar om hårrockgrupper som jag gillar och det är Mötley Crue: The dirt av Neil Strauss och Metallica: terapi, droger och rock'n'roll av Mick Wall. Dessa två har jag inte läst än men ser jättemycket fram emot att läsa dem.


Får väl avsluta det hela med att bjuda på ett par låtar.



7 kommentarer:

  1. Marianne F skulle jag kunna tänka mig att veta mer om!

    SvaraRadera
  2. Marianne F skulle jag kunna tänka mig att veta mer om!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar ju hårdrock men just Ozzy har jag lite svårt för. I alla fall utifrån dokusåpan om honom och hans familj ;-)

    SvaraRadera
  4. Keith Richards bok Livet var jag lite besviken på. Jag är Ozzy är väldigt speciell. The Dirt tyckte jag inte alls om.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar ju musik, men det måste nog vara en oerhört intressant artist om jag skulle vilja läsa om den. I alla fall nu i mer vuxen ålder, men det finns ju de där som har hängt med sedan ungdomen :)

    SvaraRadera
  6. Även om jag kan gilla musiken, måste jag erkänna att jag inte är det minsta intresserad av dem som personer.

    SvaraRadera
  7. Även om jag kan gilla musiken, måste jag erkänna att jag inte är det minsta intresserad av dem som personer.

    SvaraRadera