fredag 29 april 2016

Bokbloggsjerka 29 april - 2 maj


Jaha, en vecka har rusat iväg igen och det är åter fredag och bokbloggsjerkadags hos Annika. Denna veckas uppgift:

Skulle du kunna tipsa om en bok(eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?

Ja här fick jag klura innan jag kom på något. Mina tips är en bok som jag läst och en bok som står och väntar i bokhyllan. Ingen av dem har väl hela handlingen förlagd till mina hemtrakter men ändå en aning. 

Den första jag kom på var Danslärarens återkomst av Henning Mankell. I denna bok så är polisen Stefan Lindman med i handlingen och han kommer från Borås. Så det blir ett kort besök här i boken. Läste den för länge sedan och vet att jag tyckte att den var spännande.

Det andra tipset är en bok som jag inte hunnit läsa ännu. Det är New Delhi - Borås av Per J Andersson. Detta handlar om en indiern Pikej, som en kväll när han står i parken och målar, träffar den blonda Lotta som åkt från Borås till Indien i sin Folkvagnsbuss. Dessa två förälskar sig i varandra och tror väl aldrig att de skall ses igen när hon åker hem. Men Pikej kommer att cykla genom Asien och Europa för att återse sin älskade. De bor numera i i ett gult trähus utanför Borås.


16 kommentarer:

  1. New Delhi - Borås väntar i min bokhylla

    SvaraRadera
  2. New Delhi - Borås har jag funderat på att läsa :)

    SvaraRadera
  3. Danslärarens återkomst har jag läst, men har ju i stort sett läst det mesta av Henning Mankell. Den andra boken känner jag dock inte till.

    SvaraRadera
  4. Borås känns inte så vanligt i böcker, kan inte komma på någon i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Ditt andra tips minnas jag att jag läste ett reportage om när jag bodde där, tyckte den lät spännande :)

    SvaraRadera
  6. New Dehli - Borås blir jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
  7. New Dehli-boken har jag funderat på att läsa men inte kommit längre än så med den.

    SvaraRadera
  8. Jag vet ju att En god man av Ulf Lindström utspelar sig i Borås, men jag har inte läst den än :)

    SvaraRadera
  9. Ja det kan man inte missa att boken handlar om Borås, hihi

    SvaraRadera
  10. Var i Borås igår - kul med lite boktips från staden! :)

    SvaraRadera
  11. Var i Borås igår - kul med lite boktips från staden! :)

    SvaraRadera
  12. New Delhi - Borås låter urgullig :)

    SvaraRadera
  13. Kul. Det enda jag känner till om Borås är att där finns en biblioteksutbildning :-)

    SvaraRadera