söndag 21 februari 2016

Det röda fältet


Titel: Det röda fältet
Författare: Mo Yan
Översättare: Ann Gustafsson Chen
Bokförlag: Tranan
Format: Storpocket
Tryckt: 2012
Antal sidor: 482
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON

Det röda fältet av Mo Yan har stått ett bra tag i min hylla, så det känns enormt skönt att jag äntligen har läst den. Detta är fjärde boken av författaren som jag läst och jag tycker verkligen om hans sätt att skriva och hans udda berättelserna.

Med denna berättelse fick Mo Yan sin internationella debut. Skeendet i boken utspelar sig i författarens egna hemtrakter runt Gaomi och stor del av handlingen utspelar sig under 1930-talet då Japanerna ockuperar området. Man kan säga att det är en släktkrönika, men det är på samma gång en blodig krigsskildring. Men det är också en berättelse om kärlek, vänskap, släktskap, sorg och blodig död. Något av det centrala i berättelsen är de stora röda fälten av sorghum(durra). Denna växt används för att bränna brännvin och det är även skådeplatsen för mycket död.

Som med mycket som Mo Yan skriver så är det en blandning mellan sådant som förmodligen är verkligt, rena fantasier och skrönor. Det är på sitt groteska sätt ändå skrivet med ett otroligt vackert språk vilket får mig att verkligen gilla vad jag läser. Han hoppar mellan olika skeenden och hoppar lite tidsmässigt fram och tillbaka, men jag tycker ändå att allt känns begripligt. Kan säga att detta inte var det sista jag läser av författaren utan jag kommer absolut att läsa mer.

Handling: En ung kvinna förs i bärstol genom den kinesiska landsbygden till sitt bröllop. Hon skall giftas bort med brännvinsfabrikantens son, som är spetälsk. Tre dagar efter bröllopet mördas han. En av männen som bar bärstolen blir hennes älskare. De skapar sig ett liv i byn vid brännvinsbränneriet, kring vilket oändliga fält av mörkröd sorghum breder ut sig, det sädesslag som försörjer bränneriet och även ger bönderna deras dagliga bröd. Men under de turbulenta 1920- och 1930-talen med fattigdom och banditväsende är tillvaron osäker. Paret konfronteras med både banditer och myndigheter, men står liksom alla andra inför sin största prövning då japanerna ockuperar området och varje dag blir en kamp för överlevnad.


Betyg: 4 / 5

Läst i Hyllvärmarutmaning 2016 och En världsomsegling på 366 dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar