måndag 21 december 2015

Tematrio - Julklappstips i sista minuten


Eftersom julen nalkas så lyder veckans tematrio hos Lyrans Noblesser som följer: Berätta om tre bra julklappsboktips! 

1. Mitt första julklappstips är Ensam på Mars av Andy Weir. En superbra bok som handlar om en misslyckad rymdexpedition där en medlem blir kvarlämnad på Mars i tron om att han är död. Detta är en toppenbok för den som är intresserad av rymden och den som tycker att det är intressant med överlevnadshistorier. Boken är spännande och den har en stor dos härlig humor.

2. Nästa tips är Svarthuset, vilken är första boken i Isle of Lewis-trilogin och den är skriven av Peter May. Detta är en annorlunda kriminalserie som utspelar sig på en ö i Yttre Hebriderna utanför Skottlands kust. Otroligt välskriven och med fantastiska miljöbeskrivningar.

3. Så ett tips för barn/ungdomar 12-15 år. Då tycker jag att Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är ett bra julklappstips. Den är skriven av Ransom Riggs. Detta är första boken i en serie och dessa böcker är så otroligt fantasifulla och dessutom superfina både invändigt och utvändigt.



9 kommentarer:

  1. De låter intressanta. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Ensam på Mars tyckte jag inte var någon höjdare men smaken är som .....
    Svarthuset har jag läst och den andra står i bokhyllan.

    SvaraRadera
  3. Funderade på Ensam på Mars som julklapp. Och Svarthuset är mycket bra.

    SvaraRadera
  4. Svarthuset är ett bra tips. Har du läst de två andra, är de värda att ta sig an?

    SvaraRadera
  5. Oj, märker att Ensam på mars klart är något för mig, överlevnadshistorier och rymden är klart fascinerande ingredienser. Säkert utmärkta julklappstips alla tre! :)

    SvaraRadera
  6. "Svarthuset" är ett alldeles utmärkt tips, den serien gillar jag!

    SvaraRadera