fredag 18 december 2015

Läs en novell - uppdatering 4, december 2015


Nu börjar vi närma oss jul, jag har många böcker som jag planerar att läsa innan året är slut så det blir nog inga fler noveller lästa. Novellerna nedan har jag läst i december i utmaningen Läs en novell hos Ugglan & boken:

Författare: Agatha Christie
Titel: Döden i floden
Utgiven av: Novellix
Tryckt: 2015
Avbockad punkt i utmaningen: 22. Läs en novell med något kallt i titeln

Detta är en deckare där Miss Marple figurerar. Den handlar om en ung gravid kvinna som hittas död. Som allt av Agatha Christie så är detta en riktig mysdeckare.



Författare: Ellena Ashley
Titel: The Dragon rock
Barnnovell
Läst på: eastoftheweb.com Shortstories
Avbockad punkt i utmaningen: 12. Läs en novell på engelska

En lite småtrevlig barnnovell om en by och en sägen om en drake.



Författare: Astrid Lindgren
Titel: Märit
Utgiven av: Novellix
Tryckt: 2015
Avprickad punkt i utmaningen: 15. Läs en novell som är skriven på 1950-talet

Denna novell handlar om en flicka som bara blir åtta år eftersom hon råkar ut för en olycka.

Berättelsen kommer från samlingen Kajsa Kavat och den gavs ut första gången 1950.



Författare: Arthur C. Clarke
Titel: 15 sekunder i vakuum
Ur serien: På himlens baksida
Läst på: Svenskanoveller Wiki
Avbockad punkt i utmaningen: 3. Läs en novell med en siffra i titeln

Denna korta novell utspelar sig i rymden och den handlar om en incident som inträffar då en grupp håller på att bygga en ny satelit. Riktigt bra faktiskt.

Omslaget nedan är inte från en svensk version.


HÄR kan ni se hur det ser ut totalt i utmaningen än så länge.

5 kommentarer:

  1. Hej! Om du vill kan jag skicka Mordet på jultomten och andra juldeckare åt dig :) Jag har ju redan läst den så, vill du ha den skicka din adress till vargnattsbokhylla@hotmail.se så fixar jag det :)

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om dina noveller! :-)

    SvaraRadera
  3. Kul med en novellutmaning. :) Jag gillar verkligen noveller! :)

    SvaraRadera
  4. Är också med i utmaningen att läsa en novell. Och tyckte det var kul att läsa vilka noveller du hade läst. Just nu blir det väl inga noveller lästa hos mig heller är med i Läs-it-snow en läs-a-lot som Nellons bokblogg har. Men när den har uppehåll kanske någon novell blir läst igen innan det drar igång igen till nyår. Dock har jag en hel del påbörjade böcker att läsa ut. Sängbordet svämmar över snart.

    SvaraRadera
  5. Jag kom hit för att söka ett par novelltips och fick genast inspiration härifrån! :)

    SvaraRadera