söndag 29 november 2015

Läs en novell - uppdatering 3, november 2015


Jag deltar ju sedan september månad i novellutmaningen som bloggen Ugglan & boken håller i. Denna utmaning innebär att vi skall försöka pricka av så många punkter som möjligt på en lista med 40 uppgifter fram till juni nästa år. Denna månad har jag lyckats pricka av tre punkter och det innebär att jag totalt läst åtta noveller hittills. Riktigt nöjd faktiskt. Dessa blev det denna månad.

Novellens namn: Ulf gråter
Författare: Martina Montelius
Utgiven av: Novellix 2013
Avbockad punkt i utmaningen: 21. Läs en novell med ett personnamn i titeln

Det här är en berättelse om relationen mellan en mor och hennes son. reagerar på att karaktärerna har ett mörkt och avvikande beteende. Men jag måste säga att jag tycker om hur författarinnan skapar stämningen i berättelsen. Blev helt klart nyfiken på att läsa mer av henne. 



Novellens namn: Spöket Milton
Författare: Jonas Hassen Khemiri
Ur novellsamling: Invasion! Pjäser  noveller texter
Utgiven: 2009

Avbockad punkt i utmaningen: 33. Läs en novell vars titel slutar på n

En berättelse om två personer som gått på samma gymnasium. Efter att båda flyttat från orten så hamnar de på samma arbetsplats och samma fest. Där berättas en historia som i grunden handlar om mobbing. Mycket välskriven.



Novellens namn: En löjlig människas dröm
Författare: Fjodor Dostojevskij
Utgiven av: Novellix 2014
Avbockad punkt på i utmaningen: 23. Läs en novell av en rysk författare

Har ju läst Brott och straff av Dostojevskij tidigare och tycker om hans sätt att skriva och hans grubblerier i berättelsen. Här får jag samma känsla. Mannen i denna berättelse funderar på att ta livet av sig. Tankegångarna i boken kretsar mycket på människan och mänskligheten och att vi människor kan vara onda men att det även finns godhet där bakom någonstans. Mycket välskriven.


2 kommentarer:

  1. Martina Montelius är jag nyfiken, och en novell skulle kanske vara ett bra första möte :-)

    SvaraRadera
  2. Khemiris novell ska jag ta och läsa, tack för tipset!

    SvaraRadera