söndag 11 oktober 2015

Presidentens hatt


Titel: Presidentens hatt
Författare: Antoine Laurain
Bokförlag: Lavender Lit
Format: Pocket
Tryckt: 2015
Antal sidor: 220
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Tack till Lavender Lit!

Jag hade hört lite goda ord om denna bok och fastnade för både utseende och boktitel, men var inte jättemycket insatt i vad den handlade om innan jag gav mig på Presidentens hatt av Antoine Laurain. Så när jag började läsa och insåg att jag satt med en jättetrevlig bok i min hand blev jag riktigt glad.

Boken utspelar sig i Paris och året är 1986. Hela denna berättelse handlar om president Mitterrands svarta hatt som efter att han glömt den på en restaurang, hamnar hos flera andra personer. Berättelsen förtäljer hur hatten påverkar de människor den hamnar hos och hur den förändrar deras liv, vilket jag tycker var ett jätteroligt koncept. Jag tycker att man får lära känna de flesta personer som hatten hamnar hos riktigt grundligt och får få in i deras liv. Språket är trevligt och boken är otroligt lättläst. Kan varmt rekommendera den!

Baksidestext: Paris år 1986. Den hårt arbetande revisorn Daniel Mercier passar på att unna sig en måltid på en elegant restaurang medan hans fru och son är bortresta. När president Francois Mitterrand plötsligt slår  sig ner vid bordet intill honom kan han knappt tro sina ögon. Hänförd lyssnar Daniel i smyg på samtalet som Frankrikes mäktigaste man för med sitt sällskap. När de slutligen reser sig och lämnar restaurangen upptäcker Daniel att presidenten glömt kvar sin svarta filthatt. Efter ett ögonblicks övervägande beslutar han sig för att behålla hatten som minne av den synnerligen speciella kvällen. Till sin förvåning inser han att hatten passar honom perfekt, och när han går ut i Pariskvällens friska luft börjar jan på något sätt känna sig....annorlunda.


Betyg: 4+ / 5


2 kommentarer:

  1. Stod med boken i handen för några dagar sedan och funderade på att köpa.

    SvaraRadera