onsdag 30 september 2015

Läs en novell - Uppdatering 1, september 2015

Jag deltar i utmaningen Läs en novell hos Ugglan & boken och tänkte nu skriva min första uppdatering om vilka noveller jag hunnit läsa under september.

Novellen namn: Allouma
Författare: Guy de Mauppassant
Ur novellsamling: Olivdungen

Utgivningsår: 1949
Tryckt: 1967(gammalt biblioteksexemplar)
Avbockad punkt i utmaningen: 5: Läs en novell som utspelar sig i Afrika

Guy de Maupassant skrev denna novell i slutet på 1800-talet. Just denna,  Allouma utspelar sig i Algeriet i Afrika. Den handlar om en man som under en resa besöker en vit man vid namn Herr Auballe, vilken har bosatt sig i landet och skaffat sig en vingård. Vid besöket får han höra Herr Auballes berättelse.
   Jag tycker om författarens sätt att skriva. Han målar upp karaktärerna helt fantastiskt. Blir förvånad över hur rättframt han skriver om sexualitet. Det är ju ändå 1800-tal. Men framför allt hajar jag till då jag läser om vad Herr Auballe tycker om muslimer och Islam. Dessa ord kunde lika gärna varit hämtade från den negativitet som finns gentemot dessa människor idag. Helheten föll mig verkligen i smaken.


Novellens namn: En elegant död
Författare: Camilla Läckberg
Ur novellsamling: Mord och mandeldoft
Utgivningsår: 2014
Avbockad punkt i utmaningen: 7: Läs en novell som har deckartema

Denna novell utspelar sig i Fjällbacka där en kvinna hittas död i sin vintagebutik. Det är en ligen kort deckarberättelse som egentligen inte är så märkvärdig, men slutet är så klockrent så jag skrattade högt när jag läste det.


Novellens namn: Varken fågel eller fisk
Författare: Johan Theorin
Ur novellsamling: På stort Alvar
Utgiven: 2012
Tryckt: 2013(pocket)
Avbockad punkt i utmaningen: 17: Läs en novell som utspelar sig på havet

Detta är en liten kort novell där en av karaktärerna från Theorins Ölands-serie, Gerlof, är med. Här befinner sig Gerlof och en kollega  ombord på en båt för att frakta varor mellan Stockholm och Öland. Under färden så inträffar en ganska rolig händelse som involverar en svan.


Novellens namn: En klockares dagbok
Författare: Steen Steensen Blicher
Ur novellsamling: Noveller
Utgiven på svenska: 1958
Tryckt: Bra Klassiker 1980
Avbockad punkt i utmaningen: 8: Läs en novell som är skriven på 1800-talet

Novellen handlar om Morten. Honom får vi i dagboksform följa från 1708, året då han fyllde femton och bodde i sin hemby i Danmark. Vi får sedan följa honom genom flera länder och genom många olika upplevelser till han 1753 är åter i sin hemby.



3 kommentarer:

  1. Roligt att se vad du läst hittills!

    SvaraRadera
  2. Är också lite sugen på att läsa noveller. Lyckas alltid samla på mig Novellix-noveller, men blir aldrig klar till att läsa dem.

    SvaraRadera
  3. Maupassant var en favorit i ungdomen. hade också tänkt läsa något av honom. Steen Steensen Blicher var ju kul!

    SvaraRadera