fredag 15 maj 2015

Tematrio - Andra Världskriget


Den senaste 1 1/2 vecka har varit lite jobbiga och jag har knappt hängt med i veckoutmaningarna. Anledningen är att maken stelopererat sin ländrygg och först legat på Sahlgrenska i Göteborg, så det blev ett par resor dit ner. Sedan han kom hem i måndags så är det massor han behöver hjälp med och nu ligger han på lasarettet igen, men som tur här i Borås denna gången så nu är det lättare att besöka honom.

I veckans tematrio så vill Lyrans Noblesser att vi skall Berätta om tre romaner, filmer eller tv-serier som handlar om Andra Världskriget.

1. Ett ögonblicks verk av Anders Paulrud, handlar om Axel som är född på 1930-talet. Efter att ha blivit sviken av både sin far och sin bror så tänker Axel flytta till Amerika. Men han hamnar i Danmark och Köpenhamn som då är ockuperat av tyskarna. Efter en protestaction mot naziväldet förs han till koncentrationsläger i Tyskland.

2. Utvald att leva av Jerzy Einhorn. I denna bok berättar Jerzy Einhorn, som var chef för Radiumhemmet, om hur hans familj levde före andra världskriget, om de fruktansvärda upplevelserna i fångläger under kriget, men också om glädjen över att få bli svensk.

3. Till sist så väljer jag en film och då blir det Rädda menige Ryan, med Tom Hanks i huvudrollen. Det är en amerikansk film från 1998 och den är regisserad av Steven Spielberg. Filmen utspelas under invasionen av Normandie under andra världskriget.


8 kommentarer:

  1. Jag har inte sett Rädda menige Ryan, men jag tror att det skulle kunna vara en film som jag tycker om. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Hoppas operationen gör att maken blir bättre.

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna för att det går bra för maken!

    Är inte bekant med någon av dina. Tack för tips! :-)

    SvaraRadera
  4. Å Rädda meninge Ryan är ju så himla bra. Tom Hanks är ju alltid bra i och för sig. Böckerna hade jag inte koll på, tack för tipsen :)

    SvaraRadera
  5. Jag börjar bli lite sugen på att se om Saving private Ryan, men jag upptäckte att vi har den på VHS... Nog för att vi har en videobandspelare stående, men jag tror inte jag klarar den gryniga bilden ;)

    SvaraRadera
  6. Fin trio. Alltid jobbigt när någon i ens närhet ligger på sjukhus.

    SvaraRadera
  7. Toppenförslag, Saving private ryan har jag sett. Men de andra har jag inte läst.
    Mia

    SvaraRadera
  8. Nya titlar för mig, tack för tips.
    Hoppas maken mår bättre snart.

    SvaraRadera