tisdag 17 februari 2015

Tematrio - Sjukdomar / sjukhus


I veckans tematrio hos Lyrans Noblesser vill hon att vi skall:

Berätta om tre böcker som handlar om sjukdomar och/eller utspelar sig på sjukhus.

Dessa tre böcker känns viktiga för mig på grund av att jag själv drabbades av bröstcancer härom året och eftersom min son fick en stroke vid 22 års ålder, och också för att jag på grund av detta insett hur många som drabbas av allvarliga sjukdomar och att det är människor i så spridda åldrar.

1. Den första boken som ploppade upp i mitt huvud var Förr eller senare exploderar jag, av John Green. Som säkert de flesta vet så är detta en oerhört fin bok som handlar om ungdomar som har cancer.

2. Cancer är också temat i nästa bok. Det är Jag vill fan leva av journalisten, författaren och yogaläraren Karin Björkegren Jones. Detta är en bok som handlar om författarinnans kamp mot sin inflammatoriska bröstcancer, som hon diagnostiserades med 2012.

3. Den tredje boken är Min stroke av Jill Bolte Taylor, en bok som jag fortfarande inte läst men ganska snart kommer att läsa. Boken handlar om hjärnforskaren Jill Bolte Taylor som vid 37 års får en kraftig stroke. Boken handlar om hennes kamp tillbaka efter sjukdomen.


11 kommentarer:

  1. Ojnej denna tematrio blir för svår för mig, jag undviker alla böcker som handlar om sjukdomar och sjukhus faktiskt :D blir lite för deppig av det!

    SvaraRadera
  2. tack för tipsen! Min stroke verkar väldigt intressant

    SvaraRadera
  3. Min stroke av Jill Bolte Taylor är helt fantastisk!

    SvaraRadera
  4. Väldigt snyggt omslag på "Jag vill fan leva"!

    SvaraRadera
  5. Tre intressanta titlar, jag blev nyfiken på Min stroke. John Greens bok är en stark bok som berör.

    SvaraRadera
  6. Stark och fin trio! Jag vill fan leva hamnar direkt på läslistan.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dessa, men tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Har bara läst Förr elelr senare av de här och som jag grät! kan föreställa mig att böckerna får en extra dimension om man själv varit där, är inte säker på att jag skulle orka dock...

    SvaraRadera
  9. Förr eller senare exploderar jag ska jag läsa någon gång i år.

    SvaraRadera
  10. Första har jag läst och älskade den verkligen, både filmen och boken.

    SvaraRadera