lördag 7 februari 2015

Stad i världen


Titel: Stad i världen
Författare: Per Anders Fogelström
Bokförlag: Bonnier Pocket
Format: Pocket
Tryckt: 2012
Antal sidor: 309
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Nu har jag alltså läst färdigt Stad i Världen som är sista delen i Per Anders Fogelströms fantastiska stads-serie där vi får följa en familj/släkt boende i Stockholm under drygt 100 år. Sista boken spände över åren 1945 - 1968. Kan inte säga annat än att det känns lite sorgligt att serien är slut., för jag har tyckt så mycket om både karaktärer och skildringen av hur Stockholm som stad förändrades, och hur levnadsförhållanden för människor förändrades under denna tid.

Älskar Fogelströms språk som gör berättelsen så målande. Man lever verkligen med dessa människor. Sedan är jag lite extra förtjust i att läsa berättelser som utspelar sig i Stockholm, detta antagligen för att jag varit där en del som barn eftersom farmor bodde där och jag har även återkommit dit några gånger som vuxen. Tycker att vår huvudstad är fin på många sätt, och så är det så klart roligt när man känner igen att man själv varit på vissa platser som nämns i boken. Som sagt jag har verkligen älskat den här serien och kan varmt rekommendera den.

Baksidestext: Under 100 år har Stockholm förvandlats till en dagens storstad, en stad i världen. På 1860-talet kämpade Henning och Lotten mot nöden i sina drömmars stad. Nu lever deras många ättlingar i en rik stad i ett rikt land.


Betyg: 5 / 5 

Läst i #Hyllvärmare 2015

Ingår även i min egen hyllvärmarutmaning och min utmaning att läsa minst 5 klassiker
.

2 kommentarer:

  1. det är roligt att läsa böcker som tilldrar sig i Stockholm. jag läser ofta med karta. det är kanske dags att läsa om Fogelström, känns det som

    SvaraRadera
  2. Gillade också den här serien. Du vet väl att det finns tre prequels, om Stockholm långt innan Lotten och Henning...

    SvaraRadera