måndag 16 februari 2015

Eld


Titel: Eld
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Bokförlag: Pocketförlaget
Format: Pocket
Tryckt: 2013
Antal sidor: 633
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Eld som jag precis läst ut är andra delen i den svenska fantasyserien Engelfors-trilogin, en serie som utspelar sig i en fiktivt samhälle i Bergslagen. Författare är  Mats Sandberg och Sara Bergmark Elfgren. Läste första boken Cirkeln förra våren och har längtat så länge efter att läsa fortsättningen. Men den som väntar på något gott kan aldrig vänta för länge brukar man ju säga!!

Jag tyckte otroligt mycket om första boken så jag hade så klart ganska höga förväntningar på uppföljaren. Jag kan säga att jag absolut inte behövde bli besviken. Tyckte faktiskt att Eld till och med var lite bättre än Cirkeln. Man sugs in i berättelsen, miljöerna och i karaktärernas liv från sidan ett. Boken är otroligt spännande och jag tycker att flera av karaktärerna under de två första böckerna vuxit som personligheter. Författarna är så skickliga språkligt så de gör berättelsen så otroligt fantastisk. Spänning, blandat med magi, tonårsbekymmer, kärlek och vänskap blir till en perfekt mix i dessa böcker. Ser så otroligt mycket fram emot att läsa upplösningen. 

Baksidestext: Hettan skruvas upp i Engelfors. De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse. Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.


Betyg: -5 / 5

Läst i #Hyllvärmare 2015

Även läst i min egen hyllvärmarutmaning

5 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen snart se till att ta tag i den här serien! :)

    SvaraRadera
  2. En serie jag gillar. Hoppas du kommer gilla trean också :)

    SvaraRadera
  3. Jag har helt glömt bort den här trilogin till jag såg trailern på bio i helgen. Får nog ta tag i den snart.

    SvaraRadera
  4. Tyckte också bättre om den här, för mig var det sektelementet som gjorde det :)

    SvaraRadera
  5. Tyckte också bättre om denna, hela serien är verkligen jättebra men denna bok var min favorit. Skulle gärna vilja se filmen Cirkeln också.

    SvaraRadera