onsdag 28 januari 2015

Veckans brott och utmaning

I veckans tisdagsutmaning hos Kulturkollo så var det deckartema. Utmaningen lyder:

Om du måste välja en bok, en film och en tv-serie som alla deckarälskare bör läsa/se - vilka skulle du välja och varför?

Bok: Här väljer jag Homan-deckarna av Jan Mårtensson som är riktiga mysdeckare. Här är det mord blandat med kultur och mysiga matanrättningar i en härlig blandning.

Film: Här blir det flera filmer nämligen Dirty Harry-filmerna, där Clint Eastwood spelar inspektör Harry Callahan. Dessa filmer är kult. De är spännande, med en stor dos humor och jag gillar Callahans attityd.

TV-serie: När det gäller tv-serie så var det svårt. Det finns några riktigt bra. Men till slut så bestämde jag mig för The Chield. Denna serie handlar om ett specialteam i polisdistriktet Rampart i Los Angeles. Serien gestaltar på ett lysande sätt korruption inom poliskåren. Otroligt spännande och med både trevliga och otrevliga karaktärer. Serien sägs bygga på verkliga händelser.


4 kommentarer:

  1. Dirty Harry har man ju sett men även andra med Clintan.
    Mia

    SvaraRadera
  2. homan!! som åt supermogen brieost och hade en katt!

    SvaraRadera
  3. Kul med en tv-serie som är helt ny för mig!

    SvaraRadera
  4. Åh en ny serie att ta tag i! Bra tips.

    SvaraRadera