tisdag 27 januari 2015

Tematrio - Transportmedel


Varje ny vecka innebär tematrio hos Lyrans Noblesser. Denna veckan får vi till uppgift att Berätta om tre böcker som på något sätt handlar om transportmedel. Jag fick tänka till lite, men till slut så bestämde jag mig för de tre böckerna nedan, och alla är faktiskt deckare.

1. Börjar med Mord ombord av Jan Mårtenson. I denna berättelse befinner sig antikhandlare Johan Kristian Homan på lyxkryssaren Queen Elisabeth 2 på väg till New York.

2. Så går vi vidare till I lagens limo av Michael Connelly. Denna handlar om försvarsadvokat Mickey Haller. Varför jag tyckte att denna passar är ju för att Haller bedriver sin advokatverksamhet från baksätet på en Lincoln modell limousine.

3. Sista boken utspelar sig på ett tåg, mer bestämt på Orientexpressen, och då talar jag så klart om boken Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie.


12 kommentarer:

  1. Mårtenson, det var inte igår jag läste en av hans böcker... Är katten Cleo fortfarande med?

    SvaraRadera
  2. I lagens limo verkar intressant. Och Mordet på Orientexpressen är klockren!

    SvaraRadera
  3. Jag tror faktiskt att jag missat Mord ombord. Jag ska nog göra en lista på alla Homanböckerna och pricka av de som jag läst så att jag kan skaffa mig de jag inte läst.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av dessa. Med tanke på att jag har läst och tyckt om en hel del av Christie, är det fy skam att jag inte har läst Mordet på Orientexpressen.

    SvaraRadera
  5. Tack för bra tips! Har inte läst någon av dessa men orientexpressen står och väntar på mig i bokhyllan.

    SvaraRadera
  6. Mordet på orientexpressen kräver helt klart en omläsning snart. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. De två sistnämnda har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
  8. Fina tips! Även jag har med Mordet på Orientexpressen!

    SvaraRadera
  9. Mordet på Orientexpressen har verkligen fått ett fint bokomslag i den där utgåvan. Bra bok är det dessutom.

    SvaraRadera
  10. Tveksam till om jag skulle lita på en advokat med limokontor :)

    SvaraRadera
  11. Tvåan kunde jag haft med på min med, i den åker de ju bil eller befinner sig i en bil nästan hela boken, den tänkte jag inte på!

    SvaraRadera