måndag 19 januari 2015

Tematrio - Deckare


Ny vecka och dags för tematrio hos Lyran. Eftersom hon vill ha deckartips denna veckan så vill hon att vi skall Berätta om tre favoritdeckare!

1. För lite mer än ett år sedan så läste jag Kautokeino, en blodig kniv skriven av Lars Pettersson. Detta var författarens debutbok. Boken handlar om juristen Anna Magnusson som är uppvuxen i Stockholm, men med ursprung bland samerna i Nordnorge. Efter att hennes kusin fått en våldtäktsanmälan mot sig så vill hennes mormor att hon skall komma upp för att biträda kusinen. En otroligt välskriven och spännande bok, med helt fantastiska miljöbeskrivningar. Författaren beskriver även samebefolkningen och deras sätt att vara och leva, på ett fantastiskt sätt. Pettersson har i höstas gett ut ytterligare en bok som heter Slaktmånad, vilken skall bli otroligt spännande att läsa.

2. Mitt andra tips är Glaskroppar av författarparet som kallar sig Erik Axl Sund(Håkan Axlander Sundquist och Jerker Eriksson). Det här är första boken i deras melankoli-serie. Detta är en berättelse där ungdomars mörka tankar spelar stor roll och även hur musiken kan påverka, samt självmordskulturer. Boken är otroligt djup, mörk och fantastiskt spännande. Författarna har tidigare skrivit serien som heter Viktoria Bergmans svaghet som innehåller böckerna Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar(ej lästa).

3. Mitt sista tips är en bok som jag håller på med just nu och som jag hunnit drygt 300 sidor i. Tycker att den är superspännande och välskriven, så den fick komma med här. Det är Maktens mörka korridorer av författaren Gunnar Wall. Detta är författarens debut med kriminalromaner. Han har tidigare skrivit faktaböcker om korruption, om maffia och om Palme-mordet. Denna bok utspelar sig i Stockholm, på finansdepartementet och runt om i Europa.


14 kommentarer:

  1. Bra tips Lena, jag har tänkt läsa Glaskroppar.

    SvaraRadera
  2. Är sugen på både Kautokeino och Glaskroppar!

    SvaraRadera
  3. Lars Petterssons båda böcker har jag läst och Gunnar Wall har jag reserverat på biblioteket.

    SvaraRadera
  4. Tre författare som jag inte har läst.

    SvaraRadera
  5. Det låter som lite för blodigt och läskigt för min del...

    SvaraRadera
  6. Spännande tips, har inte läst någon av dem. Men jag har läst 40 dagar utan skugga som också utspelade sig i Kautokeino och det var en spännande miljö att läsa om :)

    SvaraRadera
  7. Glaskroppar är jag nyfiken på. Läste Kråkflickan-trilogin, rätt bra. Och Kautokeino, en blodig kniv verkar också intressant.

    SvaraRadera
  8. Den första åkte upp min vill läsa lista direkt! Tack för tipset! Tips nr två är jag också nyfiken på, men ska nog läsa Kråkflickan trilogin först tror jag. =)

    SvaraRadera
  9. Okända författare för mig. Den första verkar ju intressant med tanke på miljöbeskrivningarna.

    SvaraRadera
  10. Kautokeinoboken låter spännande. Var där för några år sedan och landskapet är storslaget.

    SvaraRadera
  11. Inga jag läst, tack för tipsen.

    SvaraRadera
  12. Ettan ligger här hemma och väntar på att läsas, tvåan har en bekant tipsat mig om, så trean tar jag tacksamt emot som tips från dig!

    SvaraRadera