lördag 6 december 2014

Bokbloggsjerka 5 - 8 december


Oj vad fort det går nu. En vecka närmare jul. Som vanligt är det bokbloggsjerka hos Annika och denna veckas fråga lyder.

Hur tror du man kan inspirera barns läsning? Har du några goda exempel?

Jag har nog inga revolutionerande tips att komma med. Jag kan bara gå tillbaka och kika på  hur jag gjorde då mina barn var små. Vi började tidigt att bläddra i pekböcker och sakta men säkert så gick man över till böcker med lite text. Det var en otroligt mysig stund att sitta och mysa med en bok tillsammans med barnen och se deras nyfikenhet inför böckerna och höra deras frågor. Sedan började vi tidigt med biblioteksbesök så barnen fick bekanta sig med den världen också. Men framför allt så kände jag att det var viktigt att vara en bra förebild, att själv läsa och tala om för barnen vilken njutning läsningen är. 


11 kommentarer:

  1. Att vara en förebild och visa att läsning är något kul och spännande tycker jag också är en bra ide för att locka barn.

    SvaraRadera
  2. Det är nog väldigt viktigt att barn ser att föräldrarna läser och tycker det är roligt

    SvaraRadera
  3. Att känna sig hemma på biblioteket är en bra grund för livslång läsning!

    SvaraRadera
  4. Det är nog lättare om hela familjen läser.

    SvaraRadera
  5. så sant som det är sagt! jag hade läsande föräldrar och en morfar som var väldigt beläst. vi delade Lyrikvännen, han och jag

    SvaraRadera
  6. Vuxna förebilder är jätteviktigt.

    SvaraRadera
  7. Jag hade inte heller några revolutionerande tips..

    SvaraRadera
  8. Bra förebilder är a och o!

    SvaraRadera
  9. Tror det det med bra förebilder är bra i de mesta sammanhang.

    SvaraRadera
  10. jo, mina föräldrar hade inte tid, men jag lärde mej tycka om böcker ändå.

    SvaraRadera
  11. Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.

    SvaraRadera