onsdag 10 september 2014

Slutet på kedjan


Titel: Slutet på kedjan
Författare: Fredrik T. Olsson
Bokförlag: Wahlström & Widstrand
Format: Inbunden
Tryckt: 2014
Antal sidor: 500
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Fredrik T Olsson är bl.a. manusförfattare, regissör och standup-komiker. Slutet på kedjan är hans debut som författare. Hade varken hört talas om honom eller om boken så jag förväntade mig inget speciellt när jag började läsa. En spänningsroman som alla andra trodde jag väl. Men oj så fel jag hade. Kan tilläggas att filmrättigheter till denna story redan är köpta av Warner Bros.

Utan att avslöja för mycket så är detta en bok där slutet för vår mänsklighet är i fara. Man har väl läst den typen av böcker tidigare och även sett filmer. Men denna kändes så otroligt fräsch och annorlunda. En helt annan vinkling än tidigare böcker jag läst. Språket gör att boken är enormt lättläst och det är ett otroligt driv i berättelsen som gör att man bara vill läsa vidare, för att få veta hur det skall sluta. Berättelsen väcker onekligen existentiella frågor till liv. Gillar verkligen när böcker får mig att fundera över sakers sammanhang. Tror onekligen att denna bok kommer att bli otroligt spännande som film om man får till det ordentligt. Kan bara säga: mycket, mycket bra bok.....Läs den!!

Baksidestext:
När de säger att det kommer en dag imorgon också.

Tro dem inte.

Slutet på kedjan är en spänningsroman som sträcker sig från Stockholm och vidare ut i världen, i ett förödande händelseförlopp som ifrågasätter mänsklighetens ursprung och sätter hela vår framtid på spel.

Kryptoexperten William Sandberg förs bort till okänd ort. En namnlös organisation tvingar honom att knäcka ett kodat meddelande. Och hans före detta fru Christina påbörjar en desperat jakt genom Europa för att ta reda på vad som hänt.
Ju närmare de kommer svaret på den skrämmande gåtan, desto klarare står det att allas vår tid är på väg att rinna ut.


Betyg: 5 / 5

Läst i spänningsutmaning 2014

1 kommentar:

  1. har heller aldrig hört talas om! men jag blir onekligen nyfiken. tack för tipset!

    SvaraRadera