lördag 12 juli 2014

Livet deluxe


Titel: Livet deluxe
Författare: Jens Lapidus
Bokförlag: Wahlström & Widstrand
Format: Storpocket
Tryckt: 2012
Antal sidor: 494
Finns att köpa i olika format hos: Adlibris | Bokus | CDON

Livet deluxe är den avslutande delen i Jens Lapidus Stockholm Noir-serie. De två första delarna är Snabba cash och Aldrig fucka upp

Det finns ju även filmer som bygger på denna bokserie. De första två böckerna läste jag innan jag såg filmerna, men i detta fallet hade jag faktiskt sett filmen först, vilket säkert gjorde att jag uppskattade boken extra mycket. Jag tyckte att Snabba cash var en riktigt bra bok, var inte lika förtjust i Aldrig fucka upp, men Livet deluxe fick tillbaka mig till känslan som jag hade när jag läste första boken. Det var driv i berättelsen och den var riktigt spännande. Som de flesta vet så handlar denna serie om de kriminella gängen i Stockholm och i denna bok fick vi återknyta kontakten med karaktärer från de tidigare böckerna såsom JW, Jorge och juggebossen Radovan. Men här får vi också stifta bekantskap med Radovans dotter Natalie och stor del av handlingen kretsar kring Hägerström, en expolis som jobbar undercover. Jag är som sagt riktigt nöjd med denna avslutning på serien och nu ser jag fram emot att läsa första boken i Lapidus nya serie.

Baksidestext: Jens Lapidus har lärt oss att se Stockholm på ett nytt sätt. lärt oss se vilka som verkligen bestämmer i stan, och var gränslinjerna går.
 Men nu ritas kartan om.
 En hitman har fått ett nytt uppdrag. Natalie, bossen Radovans dotter, får en helt ny karriär utstakad för sig utan att egentligen vilja det. JW, en gammal bekant som suttit på kåken sedan Snabba cash, är ute. Och han får en ny vän som verkligen inte är någon vän. Jorge Royale alias J-boy Bernadotte alias Rymmaren planerar en sista storstilad comeback med ett rån som ska få alla andra rån att framstå som en dagislek.

De vill inte leva vilket liv som helst. De vill leva livet deluxe.


Betyg: 4+ / 5



2 kommentarer:

  1. Jag borde ta och läsa den här snarast! Har gillat de första två delarna i serien, så jag vet inte riktigt varför det aldrig har blivit av att läsa den här.. :/

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst något av Jens Lapidus än men däremot sett filmerna Snabba Cash och Snabba Cash 2 (eftersom sambon ville se dem). Däremot läste jag att han höll på med en mer traditionell deckare/thriller så nästa bok kanske blir något för mig.

    SvaraRadera