tisdag 6 maj 2014

Mannen som inte fanns


Titel: Mannen som inte fanns
Författare: Robert Ludlum
Bokförlag: Ponto Pocket
Format: Pocket
Tryckt: 2013
Antal sidor: 407
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Har nu läst ut Mannen som inte fanns som skrivits av Robert Ludlum. Jag har ju läst några av hans andra böcker och även sett filmatiseringar som gjorts efter hans böcker, däribland filmerna som handlar om Jason Bourne. Hans berättelser handlar ju ofta om agenter och spioneri, något som jag tycker är oerhört intressant, så jag var naturligtvis nyfiken på att läsa även denna bok, som är en av böckerna som publicerades efter hans död.

Jag har i tidigare böcker tyckt att Ludlum skrev med ett trevligt språk och med väldigt kluriga intriger, tycker så även när det gäller denna. Men den här berättelsen känns stundvis väldigt seg och rörig, så naturligtvis drar detta ner mitt betyg en del vilket var synd. Jag hade så gärna velat gilla denna till hundra procent. Eller så var det så att denna boken inte var helt rätt för mig just nu, för så kan det faktiskt vara ibland.

Handling: På Parrish Island utanför Virginias kust ligger en psykiatrisk klinik undangömd. De intagna är tidigare anställda inom underrättelsetjänsten, före detta agenter som drabbats av psykisk ohälsa och därigenom kan utgöra en säkerhetsrisk för sin egen regering.
 En av dessa patienter, Hal Ambler, hålls kraftigt neddrogad och isolerad. Men det finns en skillnad mellan Hal och de andra intagna - han är inte galen. Hal lyckas genomföra en djärv flykt och tänker ta reda på vem som har placerat honom på kliniken och varför.
 Ingen lätt sak för en jagad man. Och världen han återvänder till är förändrad. Ingen kommer ihåg honom, han finns varken i hemliga eller officiella register, och när han för första gången på mycket länge ser sitt ansikte i en spegel är det inte hans eget..


Betyg: 3 / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar