torsdag 3 april 2014

Pianostämmaren


Titel: Pianostämmaren
Författare: Stefan Tegenfalk
Bokförlag: Massolit
Band: Inbundet
Tryckt: 2012
Antal sidor: 404
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!

Pianostämmaren av Stefan Tegenfalk är en bok som blivit liggande alldeles för länge. När jag upptäckte att detta var en fjärde bok av denne författare(dock fristående) Så kände jag att jag gärna ville läsa trilogin om poliserna Walter Gröhn och Jonna de Brugge först. Detta har tagit tid och en del annat har kommit emellan, men nu äntligen är den läst.

Jag gillade ju Tegenfalks trilogi oerhört mycket. Gillar språket och tycker att det är ett oerhört driv och konstant spänning i hans böcker. De känns lite annorlunda mot många andra svenska deckare. Denna bok var inget undantag. Det var en annan typ av fall än i trilogin, men absolut lika bra.

Huvudkaraktären är den 16-årig flickan Linnea, som har föräldrar som inte finns tillgängliga, hon uppfostras av barnflickor och mobbas i skolan, en flicka som mår oerhört dåligt. Hon  väcker en oerhörd sympati hos mig och jag lider verkligen med henne. Ingen ung människa skall behöva må så dåligt! Flera av de andra karaktärerna i boken väcker också starka känslor, antingen sympati eller ilska. Detta ihop med spänning, ett vansinnigt driv i berättandet och att inget är självklart före bokens upplösning gör att jag supergillar boken. Gillar man deckare så är absolut Tegenfalks böcker något som jag rekommenderar. Hoppas verkligen att han skriver fler.

Handling: En sextonårig flicka hittas död nära vattnet i Bromma utanför Stockholm. Det rör sig om ett brutalt mord där gärningsmannen skickligt har dolt spåren efter sig. Alla utom ett - som han vill att polisen skall hitta.
 Snart kastas Jonna de Brugge och de andra i Walter Gröhns grupp vid Stockholms länskriminalpolis in i jakten på en mördare som inte bara är osynlig, utan också verkar sakna motiv. I takt med att utredningen fortskrider och poliserna tränger djupare in i den värld flickan lever i, framträder allt fler återvändsgränder. Jakten på mördaren förvandlas snart till en mardröm för Walter och hans grupp. Är allt bara en dimma av lögner? Vem talar sanning och vem går att lita på?


Betyg: 4+ / 5

Läst i Spänningsutmaningen 2014

1 kommentar:

  1. Den här har jag inte läst men kanske borde lägga på väntlistan!

    SvaraRadera