måndag 7 april 2014

Kvinnan i svart


Titel: Kvinnan i svart
Författare: Susan Hill
Bokförlag: Modernista
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 139
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus
Recensionsexemplar. Tack!!

Det var riktigt länge sedan jag läste någon spökroman, så att ta tag i Kvinnan i svart av Susan Hill kändes väldigt spännande. Innan jag nämner själva boken vill jag ta upp det stora röda klistermärket som sitter på framsidan. Kan inte förstå hur man kan sätta ett sådant fult märke mitt på en jättesnygg omslagsbild. Aningen störande kan man tycka. 

Om jag återgår till boken i övrigt så känns detta som en riktigt klassisk spökhistoria, som innehåller allt en sådan skall ha såsom Engelsk landsbygd, mörker, dimma, spöken, otäcka ljud och mycket mer. För att vara en så kort berättelse(knappt 140 sidor), så har man lyckats hinna bygga upp en riktigt ruggig känsla, eller man kanske kan säga att just för att den är kort så har författaren lyckats bibehålla känslan genom hela boken. Jag gillade den i alla fall riktigt mycket eftersom språket är otroligt bra och den spöklika känslan fick det att gå kalla kårar efter ryggraden emellanåt.

Handing: Den unge Londonadvokaten Arthur Kipps får i uppdrag att bege sig till en avlägset belägen landsortsstad för att närvara vid mrs Alice Drablows begravning och ordna upp det dödsbo hon lämnat efter sig.
 Väl på plats slås Kipps av ortsinvånarnas märkliga ovilja att tala om Drablow; blott omnämnandet tycks fylla dem med rädsla - i synnerhet allt som rör familjens mytomspunna egendom, Eel Marsh House, som stolt och spöklikt höjer sig över de dimhöljda sankmarkernas förrädiska vidder.
 Det dröjer inte länge förrän Kipps inser att stadens invånare har goda skäl att tala tyst om huset. Platsen han kommit till ruvar på en ondskefull hemlighet, en mörk gåta som på ett dunkelt men oavvisligt sätt utgår från den skrämmande gestalt som oväntat dök upp på begravningen - kvinnan i svart.


Betyg: 4 / 5

3 kommentarer:

  1. Passa på att se filmen med riktigt bra.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Fattar inte heller vad de ska med ett fult klistermärke på en sån fin bok, fattar inte det på någon bok alls.

    SvaraRadera
  3. Den här vill jag läsa! Om jag vågar.. :p
    Och ja, klistermärket var absolut ingen höjdare!

    SvaraRadera