fredag 7 mars 2014

Rörgast


Title: Rörgast
Författare: Johan Theorin
Bokförlag: Wahlström & Widstrand
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 464
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!

Jaha! Då har jag läst sista delen i Johan Theorins Ölands-serie. När det är sista delen i en serie som man tyckt om så är det både med längtan och med sorg man tar sig an boken. Jag har verkligen tyckt om denna serie. Blandningen mellan deckarhistoria, vanlig vardag och övernaturliga ting är helt klockren. Böckerna är så otroligt underhållande och fantasifulla, och korta kapitel tillsammans med Theorins språk gör dem så otroligt lättlästa. Kan väl ändå tycka att spänningsinslagen är något mindre i denna avslutande del. Men för min del gör det inget. Jag tycker så mycket om den ändå!!

Rörgast utspelar sig under sommaren, då Öland är sprängfylld med turister. Den gamle sjömannen Gerlof ha en framträdande roll, andra är Lisa från Stockholm, den rika familjen Kloss med sitt hotell och campingområde på Öland, samt en hemvändande äldre man. Vissa kapitel är skriven i nutid, och andra kapitel handlar om hemvändarens liv i det nya landet mellan 1931 och fram till nutid. Jag tycker att detta fungerar alldeles utmärkt, och Theorin lyckas knyta ihop berättelsen på ett strålande sätt. 

Skall bli spännande att följa Theorins framtida författarskap. Har hört att han planerat att skriva fantasy och känner jag mig själv rätt så kommer jag säkert att prova på att läsa detta.

Handling: Spökskeppet kom glidande ur mörkret över sundets svarta vatten, och väjde inte för något eller någon. Pojken hann inte undan när det höjde sig över honom. Gummibåten läckte in vatten, så han hade inget val. Han var tvungen att klättra ombord.

Den gamla skutskepparen Gerlof Davidsson väcks mitt i natten av att det bultar på dörren till hans fiskebod. En vettskrämd pojke stapplar in och berättar om ett fartyg fullt av döende sjömän, och en galen man med yxa.
 Det är början av en tryckande semestersäsong på norra Öland, där tiotusentals turister anländer för att fira midsommar. Men en av besökarna har vänt hemåt från ett annat land för att kräva betalning för en mycket gammal skuld, och han lämnar död och skräck efter sig i sommarnatten.
 I myllret av människor är det bara Gerlof som börja ana vem hemvändaren är, och varför hans mål är att hämnas på en hel släkt. Det är bara Gerlof som har mött mannen förut, som ung, när de båda stod på kyrkogården och plötsligt hörde knackande ljud från en nygrävd grav...


Betyg: 4+ / 5

Läst i spänningsutmaningen 2014
 

2 kommentarer:

  1. Denna vill jag verkligen läsa, ja jag har bara läst den första boken i denna serie, men jag ska ta mig ann resterande.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte oxå mycket om den serien. Har en samling noveller av Johan Theorin liggande här hemma, den kommer jag att läsa i spänningsutmaningen någon månad.

    SvaraRadera