söndag 30 mars 2014

Pappersstäder


Titel: Pappersstäder
Författare: John Green
Förlag: Bonnier Carlsen
Format: E-bok
Utgiven: 2014
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!

Pappersstäder är en bok av John Green som skrevs 2008 och gavs ut på svenska nu i början av 2014.

Efter att ha läst Förr eller senare exploderar jag, en bok som jag fullständigt älskade, så ville jag verkligen även läsa denna. Huvudpersonerna är Quentin och Margo, två ungdomar som går sista året på highscool, är grannar och har känt varandra sedan de var små. Efter en helt galen natt tillsammans, försvinner Margo. Detta är inledningen på en klurig jakt med massor med skumma ledtrådar för att ta reda på vad som hänt henne. 

Till att börja med tyckte jag att jag inte kom karaktärerna inpå livet. Men ju längre in i berättelsen jag kom desto mer lärde jag känna dem. Vissa tycker man mer om än andra. Quentin är den som man lär känna bäst under resans gång, en mycket sympatisk ung man. Handlingen är å ena sidan lite djup och filosofisk för att å andra sidan bjuda på rejält med humor. Denna blandning gör att jag tycker att berättelsen är väldigt underhållande. Jag tycker att författaren beskriver ungdomars känslor och beteende i den åldern då vuxenlivet  står för dörren på ett alldeles förträffligt sätt.

Tycker att boken är mycket läsvärd, men trots detta så kommer den inte riktigt upp i samma klass som Förr eller senare exploderar jag.

Handling:  Quentin Jacobsen har älskat den iögonenfallande och äventyrslystna Margo på avstånd i hela sitt liv. Ända sedan de som grannbarn lekte tillsammans. Så när hon öppnar fönstret till hans rum och klättrar in i hans liv igen och övertalar honom att följa med på en genialiskt hämndaktion följer han med.

Efter deras natt tillsammans kommer Quentin till skolan för att upptäcka att Margo - som alltid varit något av en gåta - nu har förvandlats till ett mysterium. Hon brukar försvinna ibland, men aldrig så här länge. Kan hon vara död? Men snart upptäcker Quentin att Margo lämnat subtila, smarta ledtrådar bara för honom. Budskapet är tydligt: Hitta mig om du kan!

Vägen mot gåtans lösning är vindlande och tvingar Quentin att inse att ju närmare han kommer Margos gömställe desto mindre vet han egentligen om henne. Och kommer han att hinna fram innan hon försvinner igen? 



Betyg: 4 / 5


2 kommentarer: