tisdag 18 februari 2014

Tematrio - HBTQ


Eftersom det skrivs en hel del om sexuell läggning på bl.a bloggar så vill Lyran att vi skall berätta om tre läsvärda böcker med någon form av HBTQ-tema.

1. En mörk strimma av ljus av Samar Yazbek är en gripande och fin berättelse om kärlek mellan kvinnor i Syrien.

2. Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs. En berättelse om hur Sophie en framgångsrik gift författarinna, efter att ha deltagit i en tv-debatt, träffar Kajsa, feminist och lesbisk. Efter detta förändras Sophies liv.

3. När natten faller av Michael Cunningham är en skildring av framgångsrika människor i storstaden New York. Bokens huvudkaraktär känner både irritation och dragning till hustruns yngre bror, vilket leder till funderingar kring sexuell läggning. Även huvudkaraktärens döde bror var homosexuell.

9 kommentarer:

  1. den enda titel jag läst är stjärnor utan svindel. noterar de andra

    SvaraRadera
  2. Din etta och tre känner jag inte till. Tvåan har jag läst och den är med i mångas tematrio den här veckan, liksom Torka aldrig tårar... Men det är extra roligt med de okända och oväntade, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. En mörk strimma av ljus verkar intressant.

    SvaraRadera
  4. Cunninghams bok verkar intressant! Det är väl han som skrev Timmarna, och den tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
  5. Vad fint det är här inne med ny design! :)

    Jag har inte läst någon av dessa. Kul med tips :)

    SvaraRadera
  6. En syrisk titel, mycket spännande!

    SvaraRadera
  7. När natten faller jag har precis köpt, för bara några veckor sedan. Har inte läst den än dock. Men bläddrat en del och jag tror att jag påbörjade den så smått, var nyfiken på den precis när jag köpte den, men sedan har annat kommit emellan.
    De andra hade jag inte hört talas om förut.
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Nu är jag nyfiken på En mörk strimma av ljus:).

    SvaraRadera