tisdag 18 februari 2014

När natten faller


Titel: När natten faller
Författare: Michael Cunningham
Bokförlag: Lind & Co
Band: Pocket
Tryckt: 2013
Antal sidor: 287
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

När jag började läsa När natten faller av Michael Cunningham, visste jag inte riktig vad jag skulle förvänta mig. Hade aldrig hört talas om författaren tidigare och hade ingen aning om viken typ av bok jag hade att vänta mig. När jag läste baksidestexten, så kände jag mig inte heller speciellt övertygad, och halva det långa första kapitlet gjorde inte saken bättre. 

Kan ju säga att jag tyckte att kapitlen var aningen för långa i min smak. Gillar hellre korta kompakta kapitel som driver fram handlingen lite fortare. Men som sagt, innan jag riktigt hunnit läsa färdigt första kapitlet så började jag känna att jag tyckte om författarens språk. Sedan började jag sakta men säkert komma in i handlingen, och tyckte att det kändes intressant.

Berättelsen handlar om Peter Harris, en man i drygt 40-årsåldern som lever ett otroligt bra liv i New York. Han driver ett konstgalleri och är gift med Rebecca, som är tidningsskribent. Hans liv ställs på ände när hustruns unge bror dyker upp för att bo hos dem. Då börjar Peter som annars känner sig lycklig, ifrågasätta sitt liv, sina känslor och framför allt sin sexualitet. Det jag beundrar hos författaren är hans sätt att verkligen krypa under huden på huvudkaraktären. Det är sällan man får gå så till botten med hur en karaktär tänker och känner som i denna bok. Beskrivningarna av den grå storstaden New York, med sitt myller av människor, trängsel och ljus är också så klockrent. Tycker att detta är en otroligt bra skildring av nutida storstadsmänniskor, deras karriär, liv och staden de lever i, synd bara att början av boken och de lite för långa kapitlen drog ner helheten!!!

Handling: Peter Harris har vid fyrtiofyra års ålder byggt upp en tillvaro som många avundas honom. Han är framgångsrik gallerist på Manhattan, äger en stor våning där och lever i ett harmoniskt äktenskap med Rebecca sedan nästan tjugo år tillbaka. Han anser sig själv vara en inte bara lyckad utan också en lycklig människa.
 I det läget dyker plötsligt Rebeccas bror Missen upp och skapar oreda i Peters liv. Missen är en tjugotreårig"slacker" och vagabond med drogproblem. Han är lika vilsen som vacker och Peter ömsom stör sig på den unge mannen, ömsom dras till honom.
 En oskyldig kyss vänder upp och ner på allt.


Betyg: 3+ / 5



2 kommentarer:

  1. Jag har läst en annan av hans böcker: Timmarna. Tyckte den var bra, faktiskt! Och filmatiseringen är till och med snäppet bättre.. :)

    SvaraRadera
  2. har också läst Timmarna och sett filmen, som var jättebra. men den här boken skriver jag genast in i min nya Att läsa - dagbok. tack för tips!

    SvaraRadera