lördag 8 februari 2014

Gone girl


Titel: Gone girl
Författare: Gillian Flynn
Bokförlag: Modernista
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 555
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Nu har jag äntligen läst Gone girl av Gillian Flynn. Efter att ha läst hennes spänningsroman Mörka platser, en bok som var oerhört spännande, så blev jag så klart väldigt sugen på att läsa även denna. Om jag tyckte att Mörka platser var bra, så var denna ännu bättre. Det var en av de mest spännande och skruvade romaner inom denna genre som jag läst på många år. En riktig streckläsare!!

Det är lite svårt att inte avslöja för mycket av handlingen i denna bok, så jag tar det väldigt kort. Men storyn handlar om Amy och Nick, ett par som varit gifta i fem år. De första åren har varit lyckliga, men efter att båda blev av med arbetet och de flyttat till Nicks hemort så har förhållandet blivit riktigt dåligt. Och som toppen på berget, så försvinner Amy spårlöst på deras femte bröllopsdag, och vem blir misstänkt för brott, jo så klart den äkta maken.

Boken är skriven ur två perspektiv. Vartannat kapitel är skriven ur Nicks synvinkel, dag för dag efter Amys försvinnande. Vartannat kapitel är Amys dagboksanteckningar sedan flera år tillbaka i tiden. En bit in i boken så märker man hur deras uppgifter skiljer sig mycket åt, så man vet inte vem man skall tro på. Jag känner ingen särskild sympati för någon av dem måste jag säga. Och efter drygt halva boken så skruvar författaren till handlingen ännu mer, den blir ännu mer besynnerlig, så nu vet man inte vad man skall tro alls!

Tycker att författaren väldigt skickligt lotsar oss framåt i handlingen. Berättelsen är så otroligt spännande och mörk. I denna story får man sig en rejäl titt in i huvudet på en psykopat. Och slutet av boken får mig verkligen att undra!! Kan bara säga att, vill man ha en riktigt spännande bok så kan jag absolut rekommendera denna.

Handling: Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är chariga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra.
På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankarna faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Mick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare. Å andra sidan: Om han är oskyldig, Var är Amy?


Betyg: 5 / 5

Läst i spänningsutmaningen 2014
 

8 kommentarer:

  1. Det här verkar ju lovande... Har tänkt läsa denna framöver, nämligen =)

    SvaraRadera
  2. Jag är så himla sugen på denna, tack för att du fått mig ännu mer sugen ;)

    SvaraRadera
  3. Och jag gillade inte alls denna ;p Tur man är olika!

    SvaraRadera
  4. SV: Jo, det känns ju som något man gör automatiskt :)

    SvaraRadera
  5. Det här var den första jag läste av Flynn och jag blev nog lite besviken faktiskt.
    PS Jag har utmanat dig på min blogg

    SvaraRadera
  6. Den här ska jag definitivt läsa. Mörka platser är ruskigt bra.

    SvaraRadera
  7. Åh vad jag ser fram emot att läsa denna :)

    SvaraRadera
  8. Jag läste Mörka platser i höstas och blev betagen, så jag ska läsa den här definitivt!

    SvaraRadera