måndag 25 november 2013

Enders spel


Titel: Enders spel
Författare: Orson Scott Card
Förlag: Modernista
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 334
Finns bl.a. att köpa hos: Adlibris | Bokus | CDON
Recensionsexemplar. Tack!!

Enders spel är en bok som getts ut i år i samband med att  berättelsen har filmatiserats. Annars är denna science fiction skriven av Orson Scott Card, en bok som gavs ut redan 1985.

Jag har i mitt liv läst oerhört lite inom Sci-Fi-genren, men denna bok har jag hört talas om och dessutom blev jag jättesugen att läsa den nu när ena barnbarnet sett den på bio och älskade den.

Berättelsen handlar om hur man i en framtid, som kunde vara inte allt för långt borta från våran, drillar små barn för att bli de perfekta soldaterna i ett krig mot en utomjordisk ras. Huvudkaraktären är Ender Wiggin, det duktigaste av alla duktiga....ett barn som förväntas leda detta krig. Det är en hård tillvaro som väntar dessa blivande befäl på stridsskolan. Förutom detta handlar boken om en utbredd kommunikation via nätet och även det skrivna ordet.

Måste säga att jag tyckte om boken, trots att det inte riktigt är min genre. Den är spännande på många sätt och jag känner verkligen med den lilla pojken som pressas så hårt. Boken är på grund av sitt språk verkligen lätt att ta sig igenom. Tror säkert att det här är en berättelse som kommer att läsas av många, oavsett om man gillar sci-fi eller ej!!

Handling: För att utveckla ett säkert försvar mot en attack från en fientlig, utomjordisk ras, föder staten upp barngenier och tränar dem till soldater. En lysande ung kille, Andrew »Ender« Wiggin, bor med sina snälla men distanserade föräldrar, sin sadistiske bror Peter och sin älskade syster Valentine. Ender blir den i familjen Wiggin som värvas till stridsskolan, för rigorös militär utbildning. Enders förmågor skänker honom respekt och gör honom till en ledare i skolan. Samtidigt plågas han av känslor av ensamhet, rivalitet, press från de vuxna lärarna och rädsla för de invaderande utomjordingarna. Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld.
Om världen överlever, vill säga


Betyg: 3+ / 5

4 kommentarer:

  1. Denna vill jag gärna läsa och sedan även se filmen.

    SvaraRadera
  2. Jag tror egentligen att detta är en bok jag verkligen skulle gilla, men det tar emot att köpa den eftersom omslagen är så trista. Oj, vad fånig jag är! Men så är det...

    SvaraRadera
  3. Åh den lät väldigt bra och en bok jag skulle älska förmodligen :D

    SvaraRadera
  4. Föll som en fura när jag läste den här :)

    SvaraRadera