onsdag 24 april 2013

Det är inte mig ni söker: Jakten på Bob Dylan


Titel: Det är inte mig ni söker: Jakten på Bob Dylan
Författare: David Dalton
Bokförlag: ICA
Band: Inbunden
Tryckt: 2013
Antal sidor: 399
Finns att köpa på: Adlibris | Bokus | Bokia | CDON

Tack ICA Bokförlag för detta recensionsexemplar. 

Jag tycker mycket om att läsa biografier om kända personer och speciellt artister som jag gillar. Det är inte mig ni söker: Jakten på Bob Dylan av David Dalton kändes därför som en lämplig bok för mig.

Det jag först reagerade på när jag började bläddra i boken, var att den var väldigt snygg invändigt. En bild inleder varje kapitel vilket var trevligt. Boken är ju en berättelse om en av nutidens största musiklegender. Han har gjort låtar som man minns och älskar. Jag har själv alltid uppfattat Dylan som en aningen skum person och boken beskriver honom som en väldigt kluven personlighet som verkar förvirrad över sin egen identitet. Det har många gånger också varit väldigt svårt att säga om det han säger är sant eller ej. Verkar ha varit många uppdiktade historier och halvsanningar som figurerat i hans liv. Här försöker författaren reda ut många av frågetecknen kring hans komplexa person och man får ta del av hans berg och dalbana till karriär, både när han stått på toppen och även när han nått botten, vilket han har gjort ett antal gånger. Här berättas också om alla musikstilar som denne man har gett ut på skiva genom åren. Som de flesta böcker i denna genre så kan vissa bitar kännas lite tröglästa. Det är främst när det radas upp lite för mycket fakta. Men i övrigt har författaren skrivit boken med ett fängslande, roligt och nästan poetiskt språk.

Baksidestext: Få artister är lika viktiga, älskade och oändligt studerande som Bob Dylan, och likväl förblir han en gåta. Vem är den "riktiga" Dylan? År det Bobby Zimmerman, som så gärna vill fly Hibbing i Minnesota, eller är det Woody Guthrie-imitatören som uppträdde på småställen i Greenwich Village? Folkmusikens Messias, den sjudande amfetaminhipstern, den pånyttfödde Bob, den sentida Elvis, Jack Fate eller den levande nationalskatten? David Dalton - kulturhistoriker, journalist och författare - målar här ett avslöjande porträtt av rockikonen genom att blottlägga hans avancerade lek med identiteter.

Vägledda av Daltons insikter och strävan att röja myter får vi följa Dylans liv och konstnärskap, ta del av Dylans egna ord samt vittnesbörder från dem som känner honom allra bäst. Med hjälp av vänner och andra vittnen - däribland Marianne Faithfull, Allen Ginsberg, Larry "Ratso" Sloman, Andrew Oldman och Nat Finkelstein - ger denna bok ett nytt och underhållande perspektiv på mannen och på myten, och på den musikaliska era som formade dem båda.

Betyg: 3+ / 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar